Willem II: Behoefte aan saamhorigheid

Met nog vier thuiswedstrijden in het verschiet, sloeg de coronacrisis ook bij Willem II genadeloos toe. Vanaf dat moment was het een kwestie van mee schuiven met de richtlijnen van het RIVM. Inmiddels weten we dat de bal in september weer gaat rollen.


Uitgave: Juli-Aug 2020
Thema’s: Lifestyle Evenementen Entertainment Sales Sponsoring

Achter de schermen wordt volop gepuzzeld om supporters en sponsoren tevreden te houden. ‘Het is inhoudelijk interessant om erover na te denken, maar het vraagt veel tijd’, weet Jos de Kruif, manager commerciële zaken. ‘Ik denk dat we tot een mooie regeling zijn gekomen. Sponsoren mogen in twee keer betalen. De waarde van de wedstrijden die komend seizoen niet kunnen worden bijgewoond vanwege Covid-19, nemen ze mee naar het volgende seizoen als het sponsorcontract wordt verlengd. Met deze regeling delen we het risico met onze sponsoren.’

Coulant
Accountmanager Frank Brugel: ‘Het is mooi om te zien dat mensen de club steunen, terwijl er toch een hoop onzekerheid is. De afgelopen weken hebben we veel contact gehad met sponsoren die hun contract niet hadden opgezegd. Normaal gesproken wordt dat dan stilzwijgend verlengd. Daar zijn we nu coulanter mee omgegaan. Mensen hadden ook wel wat anders aan hun hoofd. Dat we contact zochten, werd wel gewaardeerd. Al bij al verwachten we dat zo’n negentig procent van de niet-opgezegde sponsorcontracten doorloopt. Dat is zo’n veertig procent van de commerciële begroting.’

Rekenkundige uitdaging
Hoofdsponsor DESTIL verlengde ook. Volgens Jos is het bedrijf ‘hartstikke tevreden’ met de nieuwe overeenkomst. ‘Zo’n contract moet je helemaal ontrafelen. Er is natuurlijk wel exposure via de televisieuitzendingen, maar ze kunnen geen mensen in hun box ontvangen. Dat was een rekenkundige uitdaging.’ Jos vervolgt: ‘De crisis heeft ook goede dingen opgeleverd. Zo hebben we onze werkwijze tegen het licht gehouden, waardoor we een efficiencyslag hebben gemaakt. En we hebben een paar leuke acties georganiseerd, zoals een attentie voor onze 70-plus supporters, een drivethrough voor onze vrijwilligers en de Stoere Kerels vaderdagbox. Maar het belangrijkste is toch het voetbal. Je merkt dat er veel behoefte is aan saamhorigheid, dat vind je natuurlijk bij de club. Niet voor niets hebben al zevenenhalfduizend seizoenkaarthouders verlengd.'

< Alle thema's