Misschien wel meer dan welke branche ook krijgt de autoverhuur met alle soorten klanten te maken. Het is zijn onderbuikgevoel waar Valerie, die het bedrijf twee jaar geleden overnam, op stuurt. Althans: als het op mensen aankomt. Binnen de organisatie zelf maakte onderbuikgevoel onder zijn leiding juist plaats voor het gebruik van data.
Buik versus data
‘Zo weet ik exact waar het bedrijf staat en heen moet’, zegt de man die in 2019 ja zei tegen de overname van een onderneming in zwaar weer. ‘Ik wilde na ruim 20 jaar in loondienst een eigen zaak. Ik kwam met een plan en kreeg de mensen mee. Dankzij hen zitten we weer in het zadel. Daar zijn we trots op!’
Enorm netwerk
INQAR is een franchise autoverhuurbedrijf met een wagenvloot van zo’n 3.500 voertuigen en een landelijk dekkend netwerk van vestigingen. Ad Melissant sr. richtte het in 1969 op. Ad Melissant jr. volgde hem op, ontwikkelde het bedrijf door. Valerie nam op zijn beurt het roer weer over van Ad jr. ‘Ik heb net met spoed een auto afgeleverd in Amsterdam’, zegt Valerie terloops die veel saleservaring opdeed bij topbedrijven als o.a. Lathouwers en Van Mossel. Hij bouwde er een enorm netwerk op. ‘Haast of niet, wij fixen het. We zijn een serieuze partner. We verbinden mensen en bedrijven met elkaar. Vanuit een kleine, maar fijne club die de zakelijke markt door en door kent en begrijpt.’
Elektrificatie
Wakker ligt hij er niet van, maar de elektrifi catie van voertuigen houdt hem natuurlijk wel bezig. ‘Er komt een moment dat voertuigen met fossiele brandstoffen niet meer in het centrum mogen komen’, legt hij uit. ‘Maar, weet je. Daar hebben mijn concurrenten ook last van. Ik hoef het wiel niet zelf uit te vinden en laat dat liever over aan grotere partijen. Ik maak me alleen nog druk om dingen waar ik invloed op heb. De rest geloof ik wel.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA