Koning Willem I College: Altijd een glimmende bolide

De nieuwe opleiding Autospuiten en Schadeherstel in Boxtel moet de kwaliteit in de carrosseriebranche borgen. ‘De opleiding staat, nu zoeken we partnerships met bedrijven’, aldus Tinus Bunthof, directeur Mobiliteit & Logistiek Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch.


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Onderwijs Mobiliteit Transport & Logistiek Transport

Op 10 maart is de School voor Autospuiten en Schadeherstel in Boxtel officieel geopend. Tinus is trots op het resultaat van twee jaar intensieve samenwerking tussen het Summa College in Eindhoven, het kenniscentrum Vakopleiding Carrosseriebedrijf VOC en het Koning Willem I College. Het borgen van de kwaliteit en het niveau van de opleiding is de aanleiding voor het samenwerkingsverband. De veranderende autowereld en de krimp van het aantal bedrijven en arbeidsplaatsen zijn een constatering waarop ingespeeld wordt.

Oproep
‘We willen een ‘state of the art’ opleidingscentrum neerzetten waar zoveel mogelijk bedrijven in participeren’, aldus Tinus. Op een bbl-opleiding (beroeps begeleidende leerweg) werken leerlingen vier dagen en komen ze één dag naar school. ‘We hebben nu 120 leerlingen, volgend jaar verwachten we groei. Daarmee is de vervangingsvraag in de carrosseriebranche afgedekt. Het is lastig voor onze leerlingen om een werkplek te vinden. Daarom roepen wij bedrijven op: denk mee, kom en help ons! Zorg voor werkplekken zodat we toekomstbestendig zijn. De wisselwerking tussen bedrijven, het kenniscentrum en de opleiding zorgt dat we allemaal bezig blijven met nieuwe inzichten en moderne technische ontwikkelingen. Dan zijn jonge mensen beter voorbereid op hun toekomst.'

Specialisme
‘Schadeherstel en autospuiten is een ambachtelijk beroep met grote technische uitdagingen. Autofabrikanten stellen veel voorwaarden aan het complete herstel naar veilige voertuigen. Certificering van bedrijven en medewerkers is een must. Jonge mensen moeten met de meest moderne voorzieningen worden opgeleid’, aldus de directeur. De markt blijft, mensen blijven schades rijden. Weliswaar andere schades in een nieuwe autowereld; een kop-staart botsing zal minder voorkomen als auto’s zelfrijdend zijn. Tinus: ‘Als opleiding bieden we het hele palet aan vakkennis, van meer traditionele reparaties tot het repareren van de meest moderne voertuigen. Een schade aan het spatbord bijvoorbeeld, vereist specialistische kennis: er zitten acht sensoren in die gekoppeld zijn aan het motormanagementsysteem. Het is een vak apart. Medewerkers in autospuiten en schadeherstel kunnen trots zijn op hun werk. Het netjes en strak afleveren van een glimmende bolide moet voldoening geven.’

Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's