Wie Tilburg zegt denkt veelal aan de kermis en Guus Meeuwis. Sinds kort onderscheidt Tilburg zich echter op een geheel andere manier. City Marketing Tilburg heeft een Smart Society Platform in gebruik genomen dat met Big Data op een interactieve manier alle belangrijke doelgroepen voor de stad informeert en inspireert.
Aan elkaar koppelen
Citymarketing Tilburg wil met deze ‘full service society’ op een aantrekkelijke manier de vier belangrijkste doelgroepen: Burgers, Bedrijven, Bezoekers en Brains (studenten) organisch aan elkaar koppelen. Dankzij de slimme, smart city oplossing van Ericsson kunnen de nu in ontwikkeling zijnde platformen Ticket to Tilburg (bewoners en bezoekers), Student in Tilburg (brains) en Make it in Tilburg (bedrijfsleven) gecombineerd worden tot een voor ieder individu uniek passend platform.
Matchmaking
Zo overweegt iemand van buiten Tilburg, een Bezoeker, er wellicht te gaan studeren en wil informatie over kamers, horeca, verenigingen, etc. Wanneer die persoon in Tilburg gaat studeren verandert hij in Burger en Brain en wil informatie over winkels, sportvoorzieningen, stageplaats of passende vacatures. Door deze vorm van matchmaking wordt een braindrain omgezet in een braingain. Het kan zomaar zijn dat iemand zich vestigt als zzp’er en verandert in ‘Bedrijf’. Eén persoon, verschillende rollen.
Slim inzetten
Iedereen die een profiel aanmaakt op het Smart Society Platform krijgt nu al direct relevante informatie op basis van profielanalyse. Een tweede stap waar City Marketing Tilburg momenteel hard aan werkt is het slim aanbieden van nieuwe diensten, zoals een geïntegreerd ticketing-systeem voor events, promotie-acties van lokale horeca of begeleiding bij het vinden en afrekenen van een vrije parkeerplaats in het centrum. Hiervoor werkt de stichting samen met een aantal partijen, waaronder de Universiteit van Tilburg, Fontys Hogeschool, Tilburg.com en Ericsson, dat het cloud-gebaseerde analytics-platform levert. Deze samenwerking met City Marketing Tilburg is een van de vele smart city projecten waarin technologische innovaties van Ericsson slim ingezet worden.