Koos Kluytmans Interieurs: Hier mag ik me uitleven

‘Ik wil trots zijn op de zaak waarin ik sta. In een brave winkel zul je mij nooit zien werken’, stelt Guus Mertens (54). In het hotel waarin hij opgroeide ontwikkelde hij zijn creativiteit. Die laat hij nu volop stromen in zijn functie als hoofd vormgeving en advies bij Koos Kluytmans Interieurs in Oisterwijk. ‘Hier mag ik me uitleven.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Interieur

‘Ik kan enorm genieten van het maken van composities en het combineren van mooie materialen. Toen ik hier elf jaar geleden begon, stoorde ik me aan de te dominante kleur van de vloer. Gelukkig gaven eigenaren Jack en Wim Kluytmans me meteen al veel vrijheid, dus ben ik drie dagen met verfrollers in de weer geweest.’ Met de paplepel ingegoten Guus’ ouders runden een hotel in Weert. ‘Gastvrijheid en dienstbaarheid zijn me met de paplepel ingegoten.’ Hij deed er ook zijn liefde voor koken op. ‘Voor een goed bereidde Ossobuco of vis kun je me ’s nachts wakker maken.’ Ondanks deze passie heeft hij nooit de wens gehad zijn ouders op te volgen. ‘Nee, een hotel runnen is 24/7 aan het werk zijn. Ik houd graag tijd voor mijn gezin en hobby’s: muziek en fotografie.’

Eens Koos blijft geKoost
Ook zou Guus nooit in een winkel gaan werken. ‘Toch werk ik al dertig jaar in meubelzaken. Het bleek een stuk dynamischer en creatiever dan ik dacht. Ik kan er mijn liefde voor vormgeving en kwaliteit volledig in kwijt.’ De naam van zijn huidige werkgever kwam in vorige functies geregeld voorbij. ‘Ik sprak regelmatig mensen die bij Koos Kluytmans kochten en niet anders meer wilden. Inmiddels zie ik dit in de praktijk. Dit is de enige interieurzaak die ik ken waar complete families van ouders en kinderen tot neven en nichten hun interieur kopen.’ Toch is het lastig om in beeld te blijven bij klanten. Een nieuwe bank koop je immers niet elk jaar. ‘Veel mensen zijn merkentrouw, maar winkeltrouwheid is lastiger te realiseren. Op een nieuwsbrief zit bijvoorbeeld niet iedereen te wachten. Toch zie ik veel terugkerende klanten.’ Met een knipoog: ‘Eens Koos blijft geKoost zeggen we dan.’

Zelf gaan maken
In de 2400 vierkante meter tellende showroom kan de liefhebber van design, kwaliteitsstoffen en mooie ontwerpen zijn hart ophalen. Hier vind je compleet ingerichte woonkamers en slaapkamers, maar ook lampen, kapstokken, vloerkleden en accessoires. De sferen kloppen; de kleuren van vloerkleed, bank en bijzettafel komen bijvoorbeeld terug in een schilderij aan de wand. Inderdaad, een schilderij van Guus. ‘Het blijkt lastig om een doek met precies de juiste kleuren te vinden. Daarom ben ik ze zelf gaan maken.’ Niet zonder trots merkt hij op: ‘Soms koopt een klant het schilderij erbij.’

Miskoop
In dertig jaar meubelbranche heeft hij veel zien veranderen. ‘Ouderen zijn jonger geworden, ze gaan niet meer voor twee banken met fauteuil uit dezelfde serie. Ze durven meer.’ Hij ervaart dat vrijwel niemand meer in een bepaald kader past. ‘Op uiterlijk afgaan, doen we niet. Ook die man in een overall vol verfvlekken kan een prima klant worden.’ Van het sparren met potentiële kopers kan hij erg blij worden. ‘Dan maak ik een tekening en laat ik met een 3D-visualisatie zien hoe het interieur kan worden. Het combineren van materialen en kleuren, alles kan ik laten zien. Ik wil voorkomen dat iemand een miskoop doet. Soms komen mensen binnen voor een kastenwand van Pastoe, zien ze een tafel die ze prachtig vinden en moet er ineens ook een fauteuil bij. In sommige gevallen adviseer ik om er thuis eerst rustig over na te denken om zo tot een weloverwogen keuze te komen.’

Kaal
Zijn werk is elke dag anders. ‘De een komt voor een wandkast, de ander voor een volledig nieuw interieur. Het is altijd weer mooi om voor iemand een uniek object of inrichting samen te stellen.’ Hij vindt het jammer dat het vak van inrichter en meubelverkoper aan het afkalven is. ‘Op veel meubelboulevards gaat het alleen om snelle verkoop; er werken mensen die net zo goed telefoons zouden kunnen verkopen. Dat maakt het vak kaal.’ Toch constateert Guus ook dat mensen vaker voor kwaliteit kiezen en meer combineren. ‘Dat zie je ook in de kleding; vrouwen dragen een rokje van een winkelketen onder een exclusievere blouse. Ik vraag klanten dan ook altijd om foto’s van hun huidige interieur. Zodat ik combinaties kan maken van wat mensen willen behouden en nieuwe elementen.’ Zo ontstaan interieurs die weer jaren mee kunnen.

Select store
Koos Kluytmans Interieurs is select store voor diverse Nederlandse kwaliteitsmerken. ‘We verkopen onder andere meubilair van gevestigde namen als Leolux en Auping, en eveneens van het nieuwere Harvink.’ Select stores scoren hoog op kwaliteit en dienstverlening. ‘Ik hoor op beurzen weleens dat zaken veel klachten krijgen over  een bepaald merk. Ik herken dat meestal niet. Als ik doorvraag, blij ken klanten niet goed geïnformeerd te zij n, bij - voorbeeld over onderhoud van materialen. Dat zal je hier niet overkomen, bij elk materiaal krijg je er een gericht onderhoudsadvies bij . Dat klinkt als iets simpels, maar het maakt vaak wel het verschil tussen een op lange termijn tevreden en ontevreden klant.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's