M&S Makelaars: Verzot op stenen

‘Zodra ik klanten een hand geef, weet ik al of het een koop wordt’, zegt Paul Mols (43) van M&S Makelaars. ‘En nu het traditionele makelaarschap flink aan het veranderen is, wordt mijn vak er alleen maar leuker op.’


Uitgave: Mei-Juni 2019
Thema’s: Makelaardij Bedrijfshuisvesting Diversiteit

Eerlijk en recht door zee. Verzot op stenen én op mensen. Dat is Paul Mols ten voeten uit. ‘De uitdaging zit in de moeilijkheid’, zegt hij. ‘Het begint voor mij pas als de klant nee zegt. Het perfecte huis of bedrijfspand bestaat niet, daar moet je realistisch in zijn. Maar als het voor 80 procent aan je wensen voldoet, mag je van geluk spreken.’ Bij Paul stopt het niet om half zes. Ook niet als hij op de tennisbaan staat. En dat vindt hij niet erg. ‘Makelaar word je niet, dat bén je’, zei mijn vader altijd. Zo voel ik dat ook. We gaan sowieso naar een 24 uurs economie. Wie meerwaarde wil blijven leveren, gaat mee.’

Met emotie
De makelaardij is handelen met emotie. De juiste snaar raken. Dit fingerspitzengefühl typeert Paul als geen ander. ‘Een makelaar moet makelen’, stelt hij. ‘Zich richten op vraag en aanbod, zich profileren en specialiseren. De traditionele makelaar bestaat over tien jaar niet meer. Kantoren worden kleiner, worden agentschappen. We gaan gebruikmaken van big data en besteden veel aandacht aan de klant.’ Een binnendienst blijft nodig voor presentatie en promotie. Daarom richtte Paul ‘Makelaarsplaats’ op, een support- en backoffice kantoor voor makelaars. Maar niet alleen vanwege deze uitbreiding verruilde hij het vertrouwde Piusplein voor bedrijvenpark Het Laar.

Verlaten
'Ook omwille van de beperkte bereikbaarheid rondom de City Ring', legt Paul uit. 'Het succes van de binnenstad is afhankelijk van je bereikbaarheid. Het knijpen van het autoverkeer door boetes en afsluiten van wegen draagt daar niet aan bij. Het heeft ons in ieder geval doen besluiten om het centrum te verlaten. Veertig jaar lang zetelde ons kantoor daar met succes, maar nu is het tijd voor een volgende fase. Goed bereikbaar zijn voor je klant en goede parkeergelegenheid is essentieel, evenals de aansluitingen op het wegennetwerk voor onszelf. Tenslotte moeten wij het buiten kantoor verdienen. En met minder horeca in de buurt laten we onze lunch af en toe lekker op kantoor bezorgen.'

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Linn de Kort

< Alle thema's