Matrabike: In je eentje begin je niets

De club is allround. Niets wordt uitbesteed. Van advies tot aanschaf van de fiets. Matrabike houdt het in-house. Twee jaar geleden nam zij Fongers over; een oer-Hollands, historisch merk. Google het en je komt Koningin Wilhelmina tegen op een Fongers-fiets. ‘Ik ben trots op ons team’, zegt Theo Mank. ‘Ons succes drijft op al onze mensen.’


Uitgave: Mei-Juni 2022
Thema’s: Retail E-commerce

Daarom zitten ze ook allemaal aan tafel. Te beginnen met eigenaar Theo die Matrabike in 1991 vanuit een schuurtje oprichtte en in 2000 al door concullega’s ‘internetcowboy’ werd genoemd omdat hij de eerste in de branche was met een eigen website. Naast hem zit zijn lief en creatief organisatorisch brein Toos Verhoeven – die hij zeven jaar geleden voor het eerst op, jawel, een BOB Borrel ontmoette. Ook van de partij zijn de twintigers Roel Ehren en Kim de Kort van marketing. Last but not least schuift ook Theo’s zoon Rens aan, verantwoordelijk voor sales.

Fingerspitzengefühl

Matrabike bevindt zich in een aangename, maar drukke periode. De zomer komt eraan en Nederlandse recreanten stappen massaal op de fiets. ‘Belangrijk is dat we de fietsen op tijd binnen krijgen, maar daar hebben andere bedrijven ook mee te maken. Gelukkig hebben we dat onder controle’, zegt Theo. ‘De uitdaging ligt veel meer in vooruitzien. Wat vraagt de klant precies en wat hebben we daarvoor nodig? Dat is deels fingerspitzengefühl, deels consumentenonderzoek online plus je volgt de trends.’ Zo zijn volgens hem de fietsen met midden-motoren en schijfremsystemen populair, evenals fietsen met accu’s in het frame weggewerkt. Matrabike voert al jaren het haar eigen merk Stokvis, maar twee jaar geleden nam Theo ook Fongers over. Een oer-Hollands, oerdegelijk en hoogwaardig fietsenmerk uit 1884. Een slimme keuze, want Matrabike kwam vorig jaar bij de nationale e-bike test als beste uit de bus in de categorie e-bikes tot 1.500 euro.

Gigantische vlucht

Matrabike heeft vijfentwintig medewerkers, voert twee fysieke winkels in België, een webwinkel en een Experience Center in Waalwijk. De grootste omzet, zo’n 85 procent, komt uit de verkoop van e-bikes. ‘Die hebben de afgelopen jaren een gigantische vlucht genomen’, legt Theo uit. ‘Voor de coronaperiode hadden we meer fysieke winkels, maar een distributiemodel werkt best moeilijk. Als je dat wil aanhouden, kun je niet meer voor een interessante prijs aan de consument leveren. Daarom besloten we meer te focussen op internet. Wat tijdens die lockdown ook wel logisch voelde. Onze ruime ervaring met internet en webwinkels kwam goed van pas. Daar plukten we al vrij snel de vruchten van.’

Online specialisten

Fongers in de markt zetten en volop de branding promoten: het marketingteam laat zich hierin van haar beste kant zien. Dit Nederlands kwaliteitsproduct heeft een goede aftersales service. Er is ruime keuze voor de klant als het gaat om kwaliteit en specificaties. Alles naar gelang de behoefte. ‘Onze kennis en knowhow zie je terug op Trust Pilot’, zeggen Roel, e-commerce specialist en nu vijf jaar in dienst, en de nieuwste aanwinst Kim. ‘We weten optimaal gebruik te maken van ons platform omdat we al ruim twintig jaar op internet actief zijn. Daar bevinden zich onze succesvolle verkoopkanalen.’ Theo: ‘Roel is snel, pakt veel op en is erg gedreven. Hij weet focus te houden. Kim, op haar beurt, heeft in korte tijd al een enorme groei doorgemaakt. Beiden zijn jong en hebben een frisse blik. Daar valt veel van te leren.’

De kracht van binnenuit

De zogeheten zakelijke fietsplannen doen het momenteel goed. ‘Met een fietsplan biedt de werkgever haar medewerkers de mogelijkheid om op een fiscaal vriendelijke manier een nieuwe fiets aan te schaffen’, legt Rens uit die een jaar geleden bij zijn vader in de zaak kwam werken. ‘De overheid stimuleert het gebruik van de fiets vanwege de huidige hoge brandstofkosten en in het belang van gezondheid.’ Rens houdt zich, naast sales, ook bezig met verzekeringen, aangezien er dagelijks helaas nog steeds veel fietsen worden gestolen. Vader en zoon gedijen prima in de zaak. Rens glimlacht: ‘Hij leert me om rustig te blijven wanneer ik me teveel van dingen aantrek. Super leerzaam.’ Roel merkt op: ‘We leren allemaal van elkaar. Wat we 100 procent gemeen hebben is dat we echt naar onze klanten luisteren en met hen communiceren. We zijn zuinig op onze producten. Niet voor niets worden fietsen alleen bezorgd door eigen opgeleide mensen met onze eigen bussen.’

Het bijt elkaar weleens

‘Het gaat lekker omdat we dit met z’n állen doen’, zegt Toos, spil van alle interne bedrijfsprocessen én een talentvol netwerker. ‘In je eentje begin je niets. Dat Theo en ik privé ook partners zijn, is een uitdaging. Natuurlijk bijt ‘t elkaar weleens. De volgende dag sta je toch weer zij aan zij op de zaak. Maar dat gaat ons goed af.’ Matrabike hoopt voor de toekomst op een rustige, gecontroleerde groei. Maar vooral wil ze een bedrijf blijven waar iedereen met plezier werkt. ‘Het grootste deel van de dag ben je op je werk’, zegt Theo. ‘Laat dat dan een plek zijn waar je heel graag komt.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's