Q-Promotions: Ik had er een hard hoofd in

Nieuwe klanten. Nieuwe inzichten. Het gaat lekker met Q-Promotions. Zelfs het thuiswerken bevalt uitstekend. ‘Ik wilde altijd al een team dat het ook redt als ik er even niet ben’, zegt Tommy Grein (43). ‘Die wens is mooi aan het uitkomen. Als je mensen in hun thuisomgeving laat werken, komt het op vertrouwen aan. Maar dat vertrouwen gaven ze afgelopen jaar ook aan mìj.’


Uitgave: Mrt-Apr 2021
Thema’s: Personeel & Organisatie Thuiswerken Groei Drukwerk

‘Vorig jaar in mei kwam er een aantal medewerkers naar me toe. Ze zeiden dat ze het prima vondenwanneer ik hun vakantiegeld pas eind van het jaar zou uitbetalen. Dat doet je wat, die betrokkenheid. Gelukkig kon ik iedereen in de zomer gewoon betalen, maar toch. Dit soort dingen blijven je bij.’ 

Spannend
Het is zijn opzet niet om omzet vast te houden, maar om zijn mensen te behouden. Hij heeft er zelfs twee collega’s bij. Dat thuiswerken eigenlijk ook heel goed gaat, geeft hem ook een boost. ‘In het begin had ik daar een hard hoofd in’, geeft hij eerlijk toe. ‘Vergeet niet dat die manier van werken voor iedereen een hele verandering was. En als je een medewerker belt en krijgt te horen dat je later terug moet bellen omdat ze op dat moment de keuken aan het slopen zijn, word je onrustig. Maar uiteindelijk pakte iedereen het thuiswerken professioneel op en hebben we van niemand klachten gehad.’ De een werkt graag thuis, de ander is liever op kantoor. Wat Tommy betreft mogen ze dat zelf bepalen. Een groot voordeel vindt hij dat er zo meer ruimte op kantoor komt. Eerst werd een rooster gemaakt dat laat zien welke werkplekken op welke dag vrij zijn. ‘Nu kan ik verder groeien zonder dat ik naar een ander gebouw hoef’, merkt Tommy op. ‘Corona is niet leuk, maar je wordt er wél creatiever door.’ Zelf moest hij ook enorm wennen. Ineens zag hij niet meer wat zijn mensen deden. Hij hoorde de dingen die fout liepen niet meer direct terug. ‘Bellen ze die klant wel na? Zijn ze dat niet vergeten? Dat gaat er allemaal door je hoofd. Dat was spannend.’ 

Een vak apart
En toch haalde hij nieuwe klanten binnen. Libéma was al een klant, maar kiest voor gloednieuwe borden door heel het Safaripark en het Safari resort heen. Van Mossel en Heras zijn nieuw in zijn klantenbestand. En zelfs Van der Valk haakte aan met 80 vestigingen. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat Q-Promotions hen bevoorraadt met alles wat met drukwerk en signing te maken heeft en bedrukt moet worden. Zoals brochures, kaartjes, stickers, desinfectiepalen, vloerstickers, keycords, drinkflessen, enzovoort. ‘We moesten veel covid materialen met spoed leveren toen de aanvragen binnenkwamen’, vertelt Tommy. ‘Maar gelukkig hadden we voor al die materialen al onze leveranciers.’ Voor Van der Valk ontwikkelde Q-Promotions overigens een speciale portal waarop tachtig vestigingen kunnen inloggen. De portal biedt de mogelijkheid voor de vestigingsmanagers om de gewenste drukwerken te bestellen. Portals maken, een vak apart, maar zijn team kan het. Het portalgebeuren zit sowieso voor meerdere klanten in de pijplijn. En Q-Promotions richt deze helemaal gratis voor haar klanten in. Op voorwaarde dat die al hun drukwerk bij hen neerleggen.

Bewust
Hij was vorig jaar heel veel thuis. Dat was raar, want normaal was hij wel drie avonden weg. Naar het voetbal, Tilburg Trappers of een netwerkbijeenkomst. ‘Maar vaker thuis zijn bevalt goed’, zegt de vader van twee kinderen van tien en zeven. ‘Als we straks weer naar normaal gaan, ga ik bewustere keuzes maken. Niet zomaar overal heengaan omdat dat van je verwacht wordt, maar bewust kiezen voor wat ik wel en niet wil. Dit vind ik iets heel positiefs dat ik vorig jaar heb ontdekt.’ Q-Promotions is op dreef. Dit jaar gaat het bedrijf ook relatiegeschenken bedrukken. Denk aan pennen, drinkflesjes en paraplu’s. Maar de grootste winst van vorig jaar zijn de opgedane inzichten. ‘Goede klantrelaties vragen om frequent contact. Een klant verwijs je niet naar je website, zo van ‘daar vind je het allemaal wel, en als je iets fout doet is dat jouw probleem’. Slechts zes procent van onze opdrachten loopt via onze website. De rest gebeurt aan tafel, via de telefoon of email. Andere winst is dat ik echt op mijn mensen kan bouwen. Ik probeerde hen vorig jaar gerust te stellen, ze hoefden niet te vrezen voor hun baan. Maar zij stelden mij ook gerust en dachten mee.’

Verschil maken
‘Vier jaar geleden woonde ik een lezing bij in het Efteling Theater’, merkt hij op. ‘Daar sprak iemand voor vierhonderdvijftig man over technologie. Over de uitvindingen van de computer, de laptop, iPhone. Over de snelheid van techniek, de mogelijkheid om alles te kunnen maken. Met dit in ons achterhoofd vroeg hij ons: wat gaat het verschil maken tussen jou en je concurrent de komende tien jaar? Wij denken en denken. Aan snufjes en gadgets. Zijn antwoord luidde: er is maar één ding dat het verschil gaat maken. Namelijk de mensen die bij jou werken. Verder niets. Ik ben het zelden met een uitspraak zó eens geweest.’ 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's