Automatiseringsbedrijf Féju bestaat nu vijf jaar. Wat begon op de traditionele zolderkamer, is uitgegroeid tot een bedrijf met 17 medewerkers, gehuisvest in een sprankelend pand in Udenhout. De huiskleuren zijn er vrolijk en gastvrij en de sfeer is er opvallend rustig. In vijf jaar een bedrijf uit de grond stampen en dan ook nog rustig achterover leunen. Is deze rust echt, of is het maar schijn? 'Natuurlijk trekken we er hard aan', geeft Albert Jakobsen, directeur/eigenaar Féju, onmiddellijk toe. 'Maar als we iets doen, dan doen we dat met aandacht. Iedereen die hier binnen komt, kan rekenen op een persoonlijke ontvangst en vervolgens nemen we alle tijd om zijn zaken te bespreken.'
Zwarte sneeuw
Recessies en crisissen lijken Jakobsen precies de juiste energie te geven om zaken uit de klei te trekken. Op het moment dat hij besluit om voor zichzelf te beginnen, staat net de crisis van 2004 voor de deur. Als hij samen met zijn compagnon Dennes Meeusen - uitgerust met een doordacht ondernemingsplan - een bezoek brengt aan de bank, staan zij binnen 20 minuten weer buiten. 'Toen hebben we echt even zwarte sneeuw gezien. Gelukkig heeft deze periode maar een paar weken geduurd. We hebben een aantal zaken verkocht – onder meer de nieuwe auto van mijn vrouw – en vrienden hebben ons financieel ondersteund zodat we toch konden starten. Hierdoor konden we al gauw verhuizen naar een professioneel bedrijfspand.'
Trouwe relaties
Vanaf het eerste moment weet Féju zich omringd door een trouwe club van relaties. Jakobsen: 'Veel relaties van het eerste uur zijn nog steeds klant. Daarnaast hebben we onmiddellijk besloten om met vaste leveranciers te werken. Zo zijn we omgeven door relaties, waarbinnen iedereen op elkaar kan rekenen. De digitale communicatiemiddelen zijn tegenwoordig totaal verweven met ons dagelijks leven. Niet voor niets is de paniek groot als computers uitvallen. Bedrijven moeten 7 dagen per week en 24 uur per dag op ons kunnen rekenen.' Met name die betrouwbaarheid is een belangrijke kernwaarde binnen Féju. Een team van tien deskundige consultants staat dag en nacht klaar om storingen onmiddellijk te verhelpen.
Relaties opbouwen
Bij storingen staat deskundigheid voorop. De ondernemer is dan maar in één ding geïnteresseerd: wanneer doet alles het weer? Jakobsen: 'In dat geval moet er eerst gewerkt worden. Maar daarnaast verstaan onze consultants de kunst om goed te communiceren en met de klant een relatie op te bouwen. Bij minder acute problemen of onderhoudswerkzaamheden luisteren zij actief naar de behoefde van de klant. Waar zitten de knelpunten? Waar en wanneer heeft de ondernemer het gevoel dat de automatisering beter kan? Hoe is zijn bedrijfsvoering nu georganiseerd?' Om deze gesprekken deskundig, maar ook plezierig te kunnen voeren, volgen de consultants regelmatig communicatietrainingen. Ze verstaan de kunst om de juiste klik tot stand te brengen en zo relaties op te bouwen en uit te breiden.
Gaan voor de klant
Investeren in medewerkers is voor Albert Jakobsen een logische zaak. 'Mijn medewerkers zijn mijn kostbaarste bezit', vertelt hij. 'Zij maken het bedrijf. Ik mag dan de drijvende kracht zijn, zij moeten het waarmaken. Woorden die kenmerkend zijn voor ons team zijn ‘loyaal’, ‘betrouwbaar’, ‘hardwerkend’ en ‘gaan voor de klant’. Daar werken we continue aan. ‘Het moet gewoon goed zijn’ is onze leidraad.' Om dit goede resultaat te kunnen leveren volgen de consultants de laatste ontwikkelingen op de voet. Ze kunnen het beheer van een volledig automatiseringssysteem op zich nemen, oplossingen aandragen en toelichten, kosten inzichtelijk maken en terugdringen, nieuwe software installeren en voorlichting geven over het nieuwste Microsoft-product Windows 7 en Windows Exchange 2010 dat voor de deur staat.
Totale vernieuwing
Als de cijfers goed zijn, verlopen de gesprekken bij de bank - zelfs tijdens de crisis waarin we nu verkeren - een stuk soepeler. Het eerste pand wordt al snel te klein en Jakobsen wil nu verhuizen naar een kantoorruimte, waarin hij voorlopig door kan groeien. Dat vindt hij aan de Nijverheidsweg in Udenhout. Deze locatie is gemakkelijk te bereiken vanaf de grote uitvalswegen en biedt een ruime parkeergelegenheid. Hier neemt Féju in 2006 haar intrek, totdat in 2009 de tijd rijp is voor de aanbouw van een totaal nieuwe vleugel. Sinds de zomer van dit jaar is het oppervlak van het pand verdubbeld en voorzien van de modernste technieken. Voor de inrichting zijn breedschalig ideeën aangeleverd. Jakobsen: 'Iedereen heeft meegedacht. De wensen varieerden van comfortabel meubilair, frisse kleuren en sfeervolle planten tot een volledige virtuele testomgeving voor de technische dienst. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. We zijn nu klaar voor de toekomst. Onze mensen hebben allemaal een werkplek die bevalt en voor de mensen buiten Féju: iedereen is hier welkom om zijn automatiseringsvragen te bespreken.'