BAS Truck Center: Diesel zit in ons bloed

‘We zijn een bedrijf met jonge, ambitieuze mensen’, zegt André van der Sande (29) vestigingsmanager van BAS Truck Center Tilburg. Samen met accountmanager Stijn van Roij (33) vertelt hij over zijn liefde voor het vak.


Uitgave: Nov-Dec 2018
Thema’s: Bedrijfshuisvesting Brandstof Logistiek

‘Soms bellen mensen en vragen of ze Bas zelf kunnen spreken’, lacht André. ‘Maar onze naam staat voor Brabantse Automobiel Service. Trucks en opleggers, we noemen het trekkende en getrokken eenheden, zijn onze specialiteit waarmee we het Global Truck Concept voeren. Daarin voorzien we in alles wat een transportondernemer of vervoerder nodig heeft.’

Gemoedelijk
‘De huidige eigenaren van BAS zijn zonen van de grondlegger en actief over de hele wereld. In Nederland en Duitsland zijn dat dealers, lease-, onderhouds- en servicevestigingen. BTL in Veghel bijvoorbeeld, die verderop in dit blad staat, maakt onderdeel uit van BAS en houdt zich bezig met leasen en financiering. Wíj zijn Volvo- en Renault-truckdealer.’ Stijn:  ‘Toen ik hier per 1 maart kwam werken, legde directeur after sales Ben Klaassen me uit hoe de organisatie in elkaar zit. Hij tekende een organigram, waarmee hij begon op één A4-tje en eindigde met drie. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, het bedrijf is wel groot maar heeft korte lijnen. Het voordeel van deze grote organisatie is dat we in letterlijk alles op ons vakgebied kunnen voorzien en veel specialistische kennis in huis hebben. Terwijl we voor de regio hier in Tilburg één vast aanspreekpunt vormen en het contact daardoor gemoedelijk blijft.’ 

Wereldje apart
André: ‘Ik haalde mijn diploma’s monteur, eerste monteur, technisch specialist,  werkplaatsmanagement en middle management. Ik ben niet snel tevreden en leg de lat steeds een stukje hoger. In de avonduren prepareer ik rally trucks. Door mijn activiteiten rondom de Dakar rally ben ik bij BAS Truck Center in Tilburg komen werken; ik kwam er mensen van BAS tegen. Het is een wereldje apart en diesel zit in ons bloed, we zijn een soort dieselbroeders. Ik werkte hier als service coördinator voor ik in 2016  vestigingsmanager werd. Ik draag zorg voor de after sales en zorg ervoor dat alles in goede banen geleid wordt. Als niemand er meer uitkomt, komen ze bij mij. Dat maakt het werk afwisselend en daardoor boeiend.’

Het technische geweten
‘Tegelijk ben ik het technische geweten van Stijn. Door mijn jarenlange ervaring als monteur heb ik veel specifieke productkennis waarmee ik hem voorlicht en kan raadgeven. Maar binnenkort is dat misschien niet meer nodig want hij leert razendsnel. In het begin vroeg hij me nog wat een luchthandje is (een onderdeel van een remsysteem van een aanhanger), tegenwoordig kan hij me soms nieuwe dingen leren waar ik versteld van sta. We zijn met een hechte club van jonge mensen, die ondanks hun leeftijd hier al jaren werken. Pas vierden we het 12,5 jarig jubileum van iemand die pas 31 is. Doordat Stijn sterk is in de juiste truck configureren, de keuze van motor, opties enzovoorts, en ik op het  technisch gebied, vullen we elkaar goed aan.’

Wereldreis
Stijn maakte de school voor journalistiek af, maar solliciteerde al tijdens zijn eindexamens naar banen in de automotive branche. Stijn: ‘Net als André vind ik alles wat rijdt toch het allerleukste. Ik ben met mijn 1 meter 80 jarenlang MINI-manager geweest; verkoopleider van MINI’s. Vervolgens ging ik op wereldreis, dat stond op mijn bucketlist. Ik leerde daardoor nog beter relativeren en werd bevestigd in mijn voorliefde voor mooie ontmoetingen. Het klantcontact vind ik dan ook het allerleukste van mijn huidige functie. Wat ik als accountmanager doe? Kort gezegd: ik bied oplossingen om mensen in hun logistieke behoefte te voorzien. Voor wat betreft kopen, leasen en financieren.’ 

Tweede huis
Stijn: ‘Mijn klantenkring is divers; van CEO’s van grote transportondernemingen tot eigen rijders oftewel charters. Bij de eerste groep gaat het vaak om een nuchtere prijs-per-kilometer-berekening, terwijl het bij de eigen rijder om details gaat. Die investeren eens per tien jaar een enorm bedrag en zijn kieskeurig qua puntjes op de i. Logisch want het is een tweede huis voor zo iemand. Dus is mooi spuitwerk belangrijken worden de opties voor aankleding besproken; van het type bed tot het merk standkachel. Mijn adviesrol is heel groot,ik ga op alles diep in. Wat rij je, wie rijdt er en waar rijdt hij heen? Welk gewicht wordt vervoerd? Er is een groot verschil tussen het binnenland of een bergachtig buitenland.’

De sfeer is goed
‘Deze tak van sport is complex, er is zoveel mogelijk, geen truck is standaard. Toen ik hier net begon heb ik de eerste maand alleen maar gestudeerd en meegelopen. Ik leer nog elke dag. Dat maakt het werk ook dynamisch, plus ik bouw veel goede relaties op. De sfeer binnen ons team is goed: hard werken en tegelijk super relaxed. André en ik vullen elkaar aan. Mijn werk is gemakkelijker; terwijl hij problemen oplost, mag ik fonkelnieuwe trucks verkopen.’ 

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's