‘Onze klanten hebben veel vertrouwen in ons. Het gros komt steeds weer terug. Daar doen we ook ons best voor. We hebben veel kennis van zaken en willen een betrouwbaar adres zijn. Daarom ben ik open en eerlijk, en waarom zou je dat niet zijn?’ John Koolen heeft inmiddels twintig jaar ervaring in de automotive branche. Zeven jaar geleden startte hij met Bedrijfswagens Koolen. De laatste jaren zit hij op industrieterrein Loven in Tilburg. Hier koopt en verkoopt hij bedrijfsoccasions. Nadat John zich ook op leasing en verhuur heeft toegelegd, is hij uit zijn jas gegroeid. Daarom verhuist hij begin 2019 naar de Lovense kanaaldijk, zo’n twee kilometer verderop. Hij rammelt met zijn autosleutels: ‘Kom, we rijden er even naartoe.’
Door elkaar
Aan de Lovense kanaaldijk hangen de vlaggen van Bedrijfswagens Koolen al aan de hekken. Er moet nog wel het een en ander gebeuren voor John zijn intrek kan nemen. ‘Ze gaan het helemaal bestraten’, vertelt hij. ‘We hebben straks minstens 100 bussen op voorraad. Ik kan ze hier overzichtelijk opstellen. Waar ik nu zit, staat alles nog door elkaar. Er komt een mooi kantoor en een bedrijfshal waar we de voertuigen klaar maken voor verkoop. Nu zit ik op 1.700 vierkante meter, dit terrein is 6.600. Dat is mede mogelijk doordat ik ga samenwerken met een van de grootste spelers in bedrijfswagenland.’
Klein begonnen
Terug in de auto pakt John de draad van zijn verhaal weer op: ‘Ik ben aan huis begonnen. Ik had 40 vierkante meter tot mijn beschikking. Peter Janssen van Janssen Aannemers was mijn eerste klant. Nu verkoop ik honderden auto’s per jaar. Ik heb ondertussen een uitgebreid en betrouwbaar netwerk opgebouwd in binnen- en buitenland.’ Bedrijfswagens Koolen is een no-nonsens bedrijf. John: ‘Ook op internet doen we ons niet beter voor. Klanten weten precies wat ze kunnen verwachten. Elke auto die ik in de verkoop heb, wordt van alle kanten gefotografeerd. Ik zet elk deukje en elk krasje op de foto. Die foto’s plaatsen we allemaal op onze site. We adviseren mensen altijd eerst te bellen voordat ze langskomen. Ik vertel ze dan precies wat ze willen weten. Ik laat mensen niet helemaal uit Friesland komen voor een auto die ze misschien toch niet willen kopen. Aan de prijs valt meestal niet veel meer te doen. Als je adverteert op internet, moet je scherp inzetten.’
Specialiseren
John vervolgt: ‘In deze handel geldt: een man een man, een woord een woord. Dat geldt voor de verkoop, maar net zo goed voor de inkoop. Omdat er veel vraag is naar bedrijfsoccasions, kopen we graag direct voertuigen in. We zoeken altijd lichte bedrijfswagens tot 3.500 kilo. Bij ons is inruil ook mogelijk, voor elk merk, elk model en voor alle bouwjaren tot en met 2018. Dat gaat best ver. Anderen zeggen wel tegen me dat ik moet specialiseren, maar juist omdat we dat niet doen, krijgt de klant de hoogste prijs voor zijn inruilauto.’ De meeste klanten komen steeds weer terug om een nieuwe auto te kopen en hun oude in te ruilen. Daarnaast adverteert John wereldwijd met zijn auto’s. Zijn klanten komen daarom overal vandaan, zelfs uit Oekraïne, Afrika en Roemenië. ‘Deze week vertrekken er weer een paar bedrijfsauto’s naar Madagaskar, Oekraïne en Nigeria.’ Binnen Brabant en de rest van Nederland profiteert Bedrijfswagens Koolen nog van ouderwetse mond tot- mondreclame.
Steggelen
Met de inkoop, verkoop, verhuur, leasing en financiering van bedrijfsauto’s heeft hij een behoorlijk breed takenpakket. De energieke John noemt het zelf overzichtelijke handel. Hij zelf is ook van het type ‘what you see, is what you get’. John vindt het zonde van zijn tijd om eindeloos over de prijs te steggelen. ‘Voor de verkoop wordt een auto technisch gecontroleerd. Wil een klant meer weten, dan mag hij hem van mij overal laten keuren.’
Vrijheid
Gek genoeg is John privé geen typische autofreak. ‘Ik weet er ondertussen natuurlijk wel heel veel van, maar ik ben niet iemand die omkijkt als er een mooie auto langsrijdt. Ik geniet wel heel erg van dit werk. Ik heb veel contact met mensen, ik heb mijn vrijheid en ik kom op veel plekken en bij uiteenlopende bedrijven. Dat is mooi.’
BAVK: Verhuur en shortlease
Naast de verkoop van bedrijfsauto’s, legt John Koolen zich ook toe op de verhuur en shortlease van bestelauto’s. Hiermee komt hij tegemoet aan de vraag vanuit de markt. Ondernemers die bijvoorbeeld op projectbasis werken, huren liever een busje voor korte tijd, dan dat ze hem kopen. Het bedrijf opereert onder de naam BAVK, dat staat voor Bedrijfs Auto Verhuur Koolen. John lachend: ‘Ik kan wel een moeilijke naam bedenken, maar dit is wat het is.’ Meer informatie over deze tak vind je op www.bavk.nl. Je kunt hier ook meteen de huurprijs berekenen en online een auto reserveren.
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Raldo Neven