GVT Group of Logistics: Made in Holland, sold in China

Je bent mkb’er en droomt ervan om je product in China te verkopen. Met Holland House kan dat. Voor een paar honderd euro brengt de railway van GVT Intermodal je spullen naar China. ‘Een prachtkans voor Brabantse ondernemers’, zegt Roland Verbraak (62).


Uitgave: Nov-Dec 2018
Thema’s: Logistiek Bedrijfshuisvesting Bedrijfsprocessen Brandstof Samenwerking

Een bevroren kanaal waardoor het zeetransport even op z’n gat lag, was de reden dat in 2005 Railport Brabant werd geopend door GVT. Dit bedrijf bedacht destijds de treinverbinding met Rotterdam. Wie had kunnen denken dat die keuze jaren later, in 2016, zou leiden tot een rechtstreekse treinroute van Tilburg naar de miljoenenstad Chengdu?

Paviljoen
Met Holland House als eindbestemming opent de Tilburg-Chengdu railway deuren. Niet alleen geografische-, maar ook handelsdeuren. Roland Verbraak: ‘Voor ondernemers uit de Benelux, dus ook uit Brabant. Holland House waarborgt niet alleen een bijna ondenkbare treinreis, maar ook een paviljoen van 1.500 m2 waar producten van Nederlandse makelij kunnen worden geëxposeerd.’ En dat niet alleen: Nederlandse ondernemers kunnen via GVT in contact worden gebracht met Chinese importeurs. GVT verzorgt de daarbij behorende documentatie. ‘Deze railway is er niet alleen voor grote ondernemingen’, zegt  Roland. ‘Kleinere bedrijven en startups die een pallet met goederen naar China willen vervoeren, kunnen dit nu voor een paar honderd euro per pallet realiseren.’

Eenenveertig containers
De controle van producten die wel en niet mee mogen, is uiterst streng. Door een embargo mag namelijk niet alles via Rusland China in. Bij GVT weten ze dat. ‘Voordat er een pallet meegaat, is er drie keer volgens strenge regelgeving gecheckt. Pas daarna volgt de stempel. Bepaalde melkproducten, groenten en fruitsoorten mogen bijvoorbeeld niet’, legt Roland uit. ‘Veel vleessoorten ook niet, maar buikspek weer wel. Bloemen niet, maar bloembollen zijn welkom.’ De trein met 41 containers, inclusief koelcontainers, vertrekt drie à vier keer per week, doet er vijftien dagen over om in Chengdu te geraken en overbrugt een afstand van 10.947 kilometers.

Showcasen
‘Chengdu, een stad in China met zeventien miljoen inwoners, ligt in een provincie met maar liefst 90 miljoen inwoners’, vertelt de general manager. ‘Het is een megastad waar topbedrijven uit de hele wereld gevestigd zijn. Een prachtkans voor ondernemers om hun producten te kunnen showcasen. Zie dit maar eens op een andere, gunstige wijze te doen. Dat gaat je niet lukken.’ Inderdaad, railway transport kent vele voordelen. Het draagt bij aan duurzaam goederenvervoer middels CO2-reductie. De reis over het spoor is maar liefst dertig dagen sneller dan over zee, die 45 dagen duurt en meer dan twee keer zo duur is. Het lost deels het chauffeurstekort op. Het omzeilt vertraging door fi les. Stijgende brandstofen tolkosten behoren tot het verleden. Treintransport is in staat veel meer in één keer te vervoeren. Al met al een groot gewin dat er niet om liegt. Roland: ‘Met een Chinese middenstand die alsmaar rijker wordt, zal de vraag naar Westerse producten bovendien alleen maar toenemen.’

Hot pot
Handelen met de Chinezen, Roland is daar inmiddels helemaal in thuis: ‘In het begin zijn Chinezen gereserveerd, maar als het vertrouwen er eenmaal is zijn ze zeer hartelijk.’ Hij moest behoorlijk wennen aan de (echte) Chinese keuken die veel verder gaat dan tjap tjoy en foe young hai. ‘Tja, dan zit je daar als hongerige Hollander te roeren in een Chinese hot pot vol beestenpoten en orgaanvlees’, lacht hij. ‘Dat krijg ik niet weg. Maar ik zal vast al  meer vreemde dingen gegeten hebben waarvan ik het bestaan op dat moment niet wist.’ Bewonderenswaardig aan de Chinese manier van zakendoen vindt Roland de wil om iets te  realiseren. ‘Als Chinese ondernemers ergens in geloven, gáán ze ervoor. Heel stimulerend vind ik dat.’ De formele houding van de Chinese zakenmensen mag daarentegen best een tandje minder, als het aan hem ligt. Hij doet zaken met Polen, Kroaten, Amerikanen, noem maar op. Als Amerikanen op bezoek komen, trekt hij steevast zijn jeans aan. Maar gaat de reis naar China, dan is er maar één optie: een formeel pak.

Opening
Roland kijkt uit naar de officiële opening van Holland House op 6 november in Chengdu - de dag waarop deze editie van Regio Business verschijnt. De Tilburgse Burgemeester Theo Weterings en gedeputeerde Bert Pauli (VVD) van Economie en Internationalisering zijn daar eveneens bij aanwezig. ‘We laten onze Aziatische partners graag zien wat bedrijvig Brabant te bieden heeft’, zegt Roland trots. ‘GVT biedt geïnteresseerde ondernemers de kans om de stap naar China te maken. Voor elke importeur die gevonden wordt, komt in het paviljoen een plek vrij voor een nieuwe mkb’er. De successen krijgen er een fraai plekje aan de Wall of Fame.’ Wie erbij wil zijn, zorgt ervoor voor dat hij de trein niet mist. Met vertrekpunt Railport Brabant aan de Jules Verneweg. Dat is dan weer lekker dichtbij. Wat heet, da’s gewoon om de hoek. Wij zeggen, inpakken maar!

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Linn de Kort

< Alle thema's