Rabobank Tilburg: Globalisering biedt kansen

‘We moeten steeds verder de wereld in om onze klanten te zoeken. Dan moet je wel een bankier hebben die daarop inspeelt’, aldus Simon van Esch. De commercial managing director bij Van Esch uit Goirle en Rianne Hendriks, specialist Financiële Logistiek bij Rabobank Tilburg en omstreken praten over de veranderende manier van werken en globalisering.


Uitgave: Sept-Okt 2015
Thema’s: Financieringspartner Financieel management Interieur Lifestyle Lifestyle en retail

Wie goed ontvangen wordt, voelt zich direct welkom. Zo ook bij familiebedrijf Van Esch. Een open, transparante en moderne entree, waarna je meteen in het mekka stapt van de garderobesystemen en entreeaccessoires. Familiebedrijf Van Esch, dat sinds 1972 bestaat, biedt voor iedere entree of ontvangstruimte een passende oplossing. Maatwerk is een van de specialiteiten waardoor Van Esch gemakkelijk en snel kan meedenken met (interieur)architecten. Ontvangen, presenteren en opbergen zijn de drie pijlers waarop het familiebedrijf is gebouwd. De derde generatie staat klaar om een nieuwe impuls te geven aan de perfecte entree en uitbreiding van de afzetmarkt.

Merk
Simon vertelt: ‘In 1988 namen mijn broer Ad en ik het bedrijf van mijn vader over. We maakten van Van Esch een merk: grafisch, tijdloos, duurzaam, licht, helder, praktisch, geen trends. Onze klanten, ontwerpers en architecten inspireren ons en productontwikkeling is een continu proces. In de jaren ‘80 werd de manier van inrichten anders: totaalinrichting en aandacht voor design. We zochten de samenwerking met projectinrichters, ontwerpers en promootten ons werk via architecten. Vanaf dat moment zijn we ook gaan exporteren.
Van België naar Scandinavië, Engeland en Amerika. Zo staan onze garderobesystemen
in Het Witte Huis, bij Wimbledon en in het Rijksmuseum. Hoe je daar aan tafel komt? Via ons dealernetwerk en het architectencircuit. Maar even trots zijn we op onze lokale projecten zoals Rabobank Tilburg en omstreken, gemeente Tilburg, Indicia, Sarto, CZ en restaurant De Houtloods.’

Vleugels
De laatste jaren komen er steeds meer flexibele werkplekken. Dat betekent een verandering in het interieur van bedrijven en dus een behoefte aan andere producten. Banken liepen hierin zelfs voorop. ‘Onze filosofie? Niet alle eieren in hetzelfde mandje leggen’, vertelt Simon. ‘Omdat veel ontwerpers ons producten aanreikten die buiten onze drie pijlers vielen, hebben we zes jaar geleden een tweede bedrijf opgestart: Functionals. Een designlabel waar we alle kanten mee op kunnen. Letterlijk, want het vliegt mee op de vleugels van Van Esch. Export is een complex iets en wij kennen het kunstje. Daar waar het merk Van Esch zich voornamelijk focust op de Europese markt, verkopen de producten van Functionals ook in onder andere Mexico, Kazachstan en Koeweit.’

Professionaliteit
‘Onze afzetmarkt wordt steeds internationaler. Dan moet je een bank hebben die daarop inspeelt en over de grenzen denkt’, aldus Simon. ‘Onze vorige bankier beperkte het buitenlands betalingsverkeer. Dat was voor ons een onwerkbare situatie. Via via, want zo gaat dat, kwamen we in gesprek met Rabobank Tilburg en omstreken. Het eerste gesprek was goed. Marco Verhoeven, accountmanager Grootzakelijk en Rianne Hendriks, specialist Financiële Logistiek waren geïnteresseerd en to the point. Professionaliteit was dé klik en die voelde goed.’ Rianne licht toe: ‘Het implementatieproces van de ene naar de andere bank is goed verlopen. Het buitenlands betalingsverkeer gaat zonder problemen. Ook het letterlijk dichtbij zijn en de snelheid van acteren en handelen sprak Van Esch aan. De lijntjes zijn kort en de terugkoppeling is snel’, aldus de specialist Financiële Logistiek.
‘Ons geld is in goede handen en ik hoor intern alleen maar positieve berichten als het gaat om online betalen’, vertelt Simon. ‘Bovendien vind ik het prettig wanneer je het bankkantoor kunt bezoeken en in gesprek kunt met de directie, accountmanagers en specialisten.’

Ondernemerstips van Simon van Esch:
• Blijf anders denken
• Zorg dat je een eigen product of dienst hebt waarmee je je onderscheidt
• Blijf ‘vooruit vluchten’, kijk niet achterom
• Maak keuzes, de kwaliteit kan altijd beter

Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's