Inmiddels zijn ze samen alweer jaren gelukkig. Als familie in Den Bosch, met Jaaps kinderen David en Esmee en Shirleys zoon Julius. Als vijfde generatie directie, samen met broer en mede-eigenaar Hugo, van Schijvens Confectiefabriek te Hilvarenbeek. Hugo woont en werkt sinds kort voor de Schijvens vestiging in Dubai.
Knalroze jack
Haar meest opvallende kenmerk is enthousiasme. Gekleed in een knalroze Intratuin jack (‘Hier ontworpen. Zeg nou zelf: zit hartstikke mooi toch?’), de blonde haren in een paardenstaart. Commercieel Directeur Shirley Schijvens (40) van het 153-jarige familiebedrijf, oogt jong, wanneer ze geestdriftig vertelt over haar werk. ‘We zijn commercieel. Het bedrijfsproces moet soepel verlopen en we moeten winst maken. Die dingen zijn geborgd. Dan is het niet zo moeilijk om deze fantastische club te runnen.’
Happy
‘Onze klanten zijn miljardenbedrijven zoals Hema, Kruidvat, Sligro en Qatar Airways. Daarvoor bedrijfskleding ontwerpen is ingewikkelder dan mode. Het moet meestal vijf jaar meegaan en geschikt zijn voor dik, dun, jong, oud, man en vrouw. Wanneer de drager op de werkvloer er niet happy mee is, krijgt een inkoper duizenden klaagtelefoontjes.’ Shirley trekt een uniformbroek aan en showt de achterkant. ‘Dat je persé een enorme kont moet hebben in bedrijfskleding, is allang niet meer van deze tijd.’
Django in string
‘Wij maken van de bedrijfsvraag een vertaalslag naar het ontwerp en vervolgens wordt de kleding geproduceerd in China, Pakistan, Bangladesh en Turkije, waar we inmiddels een eigen fabriek hebben. Daarom zijn we lid van de Fair Wear Foundation, die er op toeziet dat de arbeiders daar goed behandeld en betaald worden.’ In de zitruimte van het historische pand staat een bank, met daarboven een enorme foto van performer Django Edwards, gekleed in string, voor het publiek van de Bikse Fiste in de zeventiger jaren. ‘Hier zat mijn pa Tino, als hippie vroeger, over politiek te discussiëren. Tot in de vroege uurtjes.’
Pa was hippie
Pa komt nog steeds om 17.00 uur een borrel drinken en bijpraten. Van hem heeft Shirley waarschijnlijk haar gedrevenheid om de wereld een stukje mooier te maken. ‘Een familiebedrijf als het onze heeft als intrinsieke waarde dat het op lange termijn denkt. We moeten het overdragen aan de volgende generatie. Daarnaast vind ik het fijn om een verschil te maken. Een paar weetjes. Eén: de textielindustrie is, na petrochemie,
de meest vervuilende industrie ter wereld. Om een katoenen shirt te maken is 5.000 liter water nodig. Twee: Brabant vormt bewezen de meest innovatieve provincie van Europa. Tel die twee bij elkaar op en weet dat de USP van ons bedrijf creativiteit is.’
Koffiedik kijken
‘Bijna logisch dat ik ideeën bedenk, en me volop inzet voor duurzaamheid. We experimenteren bijvoorbeeld met textiel dat is vervaardigd van koffi edik met polyester. Polyester alleen laat geen vocht door. De bestanddelen uit koffiedrab doen dat wel en dragen zorg voor het zogenaamde moist management. Starbucks verzamelt het koffieafval waarmee het polyester verrijkt wordt. Een goed voorbeeld van recycling. We verzamelen ook afgedankte bedrijfskleding om het door een soort shredder te halen. Waarna er nieuw textiel van gefabriceerd wordt.’ Shirley verenigt het nuttige graag met het aangename. ‘Ik kom binnenkort voor het eerst op een BOB Borrel. Wie weet drink ik dan een wijntje met even grote idealisten als ik en ontstaan er mooie plannen!’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema