JAN: Een net jasje

JAN gaat de taximarkt in Tilburg veroveren. Tenminste, als het aan Jan sr. en Jan jr. van Taxi Van Nunen ligt. Dankzij deze app weten klanten straks precies hoe laat hun taxi komt en wat ze kwijt zijn.


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Mobiliteit Mobiele applicatie (App) Transport & Logistiek

Taxichauffeur is het mooiste beroep ter wereld. Daar zijn Jan sr. (64) en Jan van Nunen jr. (29) het wel over eens. Jan jr.: ‘Het liefst zit ik elke dag op de taxi. Het ene moment zit je naast iemand die zwaar gehandicapt is en dan weer naast de directeur van Philips. Daarbij vind ik autorijden heel leuk.’ Helaas, het bedrijf moet ook gewoon worden bestuurd. Sinds zes jaar doen ze dat met zijn tweeën. Met Jan jr. is de vierde generatie aangetreden. Het was niet altijd makkelijk. De afgelopen jaren verloederde de taxiwereld door de komst van zelfstandige taxibedrijven en de invoering van Europese aanbestedingen. Altijd was er spanning tussen contractvervoer en reguliere taxiritten. Niet voor niets vielen de afgelopen jaren enkele taxibedrijven om. 

Voldoende ritten
Het was, kortom, tijd voor een frisse wind. Jan sr.: ‘We zijn begonnen met een platform. Hierbinnen werken wij samen met een aantal door ons geselecteerde zelfstandige chauffeurs.’ Jan jr.: ‘Per 1 juni hebben wij Taxi Janssen, Stationtaxi en Quattrotax overgenomen. We hebben voldoende ritten, maar die moeten we wel efficiënt invullen. Daarom werken we nu met een chauffeursapp. Als we een aanvraag krijgen, kunnen onze chauffeurs zich daarvoor aanmelden. Wie er het snelste kan zijn, krijgt de rit.’

Veroveren
Begin september is de klantenapp JAN geïntroduceerd. Jan sr.: ‘Klanten kunnen via deze app een taxi bestellen. Ze zien dan meteen hoe lang het duurt voor die er is en wat het kost. Betalen kan via de app, maar ook gewoon in de taxi. Klanten die de app gebruiken, krijgen standaard 15 procent korting.’ Jan jr.: ‘Als je uitstapt, kun je meteen een beoordeling geven via een scherm dat automatisch verschijnt. Met die informatie tillen wij onze dienstverlening naar een hoger niveau.’ Na Tilburg willen de Jannen met hun app ook de rest van Midden-Brabant veroveren. ‘We bieden snelle service en kwaliteit’, stelt senior. ‘En al onze chauffeurs hebben gewoon weer een net jasje aan.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's