Met Tilburg University Society organiseerden we op 30 mei in Den Haag een bijeenkomst over robotjournalistiek en het nieuwe medialandschap. Gastsprekers waren prof. dr. Emiel Krahmer, onze eigen hoogleraar aan de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences. En Joris van Lierop, uitgever van de RTL Nieuws Groep en op dit gebied deskundige bij uitstek. Als president mocht ik de bijeenkomst voorzitten en ik kan u vertellen dat het erg interessant was.
Binnen enkele minuten
Emiel Krahmer ontwikkelt met zijn groep systemen waarmee data omgezet worden in taal. Zijn club ontwikkelde onder meer een robot die kinderen een tweede taal kan leren. Emiel vertelde over computersystemen die artikelen genereren op basis van hun dataverzameling over bijvoorbeeld sport, natuurrampen en financiën. Wanneer er zich nieuwsfeiten voordoen, produceert zo’n systeem binnen enkele minuten een bericht. Robots zijn dus snel, natuurlijk accuraat en kunnen voorspellen op basis van grote hoeveelheden gegevens. In de toekomst kunt u ‘kranten op maat’ verwachten, met daarin voor de lezer relevant nieuws en interessante reclame.
Interessanter maar veeleisender
Emiel en Joris waren het met elkaar eens dat journalistiek niet uitsluitend door robots bedreven zal kunnen worden. Journalistiek is er op de eerste plaats niet om te behagen en zonder mensen is onderzoeksjournalistiek onmogelijk. Er zal altijd behoefte blijven aan analyses en commentaren die robots niet kunnen maken. In die zin wordt het beroep van journalist interessanter, maar ook veeleisender. Bovendien moeten journalisten gaan waken over de privacy van lezers (er zijn meer belanghebbenden van al die data van persoonsgegevens) en de leiding behouden over ethiek.
Ouderwetse menselijke talenten
Voor de journalist anno nu wordt het met behulp van algoritmes gemakkelijker om ‘fact checks’ uit te voeren. Bij chaos en crisis blijven ouderwetse menselijke talenten als intuïtie en ervaring belangrijk, daar kunnen algoritmes namelijk minder goed mee omgaan. Zogenaamde ‘bots’ en ‘trollen’ kunnen het nieuws bovendien manipuleren, dus een schone taak voor ambitieuze journalisten om zich hierin te gaan verdiepen. Wat mijn ongewijzigde cijfer 7 voor de wereldeconomie hiermee te maken heeft? Weinig. President Trump is nog steeds de meest bepalende factor op het gebied van mijn rapportcijfers. Daarom een tip voor u: ook al bent u geen journalist (en zeker geen robot); vaar als ondernemer ook op uw intuïtie, ervaring en gezond verstand.