Opvolging & Overname: Henny de Haas

‘Bedrijven overnemen is een vak, daar ben ik gaandeweg wel achter gekomen. Ik heb heel wat scherven moeten opruimen.’ Directeur Henny de Haas van Hoppenbrouwers Techniek heeft sinds de eerste bedrijfsovername in 2013 veel bijgeleerd. ‘In het begin wilde ik nog compromissen sluiten. Maar ik weet nu dat er maar één model is om een aangekocht bedrijf te integreren in het bestaande: gewoon niet in discussie gaan.’


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Opvolging & Overname Installatiebedrijf Techniek

Tegenover de ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, staan natuurlijk ook de ondernemers die juist over willen nemen. Henny de Haas is zo’n ondernemer. Met de ambitie om de beste en duurzaamste installateur van Nederland te worden, staat groei in de strategische plannen. Henny runt Hoppenbrouwers op zijn eigen manier. De randvoorwaarden zijn duidelijk, mensen mogen fouten maken en de directeur moet vooral niet in de weg lopen. Zijn deur staat altijd open, maar medewerkers hoeven alleen maar binnen te komen als hij ook daadwerkelijk iets toe kan voegen. Henny zit dus niet de hele dag handtekeningen te zetten, de verantwoordelijkheden liggen zo laag mogelijk in de organisatie. Henny: ‘We laten mensen echt niet zomaar wat rotzooien, maar we beknotten ze ook niet.’

Hoop rotzooi
De eerste overname was in 2013, een failliete installateur uit de buurt. Henny: ‘Een aantal van mijn medewerkers riep dat we moesten kopen. Ik heb toen gezegd dat ik de curator eens zou bellen. Het was eerlijk gezegd geen vooropgezet plan om dat bedrijf over te nemen. Maar toen de kans zich voordeed heb ik een bod gedaan. En leerde meteen al heel veel. De curator zei later dat ik te veel betaald had. Dat was dus meteen een eerste les: niet te veel bieden. De tweede les: bij de overname van failliete bedrijven krijg je er vaak een hoop rotzooi bij. Het personeel is vaak allang vertrokken, de mooie klanten zijn ook al weg. Je kunt wel denken dat je hen mee overneemt, maar je hebt het over mensen, die nemen nog altijd zelf een beslissing.’

Goed mis
‘Bij een faillissement moet je vaak snel beslissen, terwijl je niet alle informatie hebt. En ja, natuurlijk gaat dat ook weleens goed mis. Ik heb ooit een bedrijf met zo’n 35 bussen overgenomen. Even snel gerekend, ik dacht ze te kunnen verkopen voor iets meer dan de aankoopprijs. Ik kreeg niet de tijd om de bussen rustig te bekijken. Ze bleken dus weinig meer waard, ik heb ze voor de helft van de aankoopprijs moeten verkopen. Tja, ook dat hoort erbij.’

Onderhandelen
Het overnemen van de bedrijven die gewoon door kunnen draaien is weer een andere tak van sport, een makkelijkere als je het Henny vraagt: ’Kort door de bocht gezegd: we kijken of een bedrijf bij ons past, bij onze strategie, bedrijfscultuur en manier van werken. Zo ja: onderhandelen. Als je er samen uitkomt, ga je naar de volgende stap. Het bestaande personeel mag komen solliciteren, je gaat communiceren met de klanten en hoopt dat ze bij je blijven. In de praktijk blijkt dat het ze niet zo heel veel uitmaakt welke naam er op de bus en de factuur staat, als er maar goed werk geleverd wordt.’

Te veel getreuzeld
‘Bij de eerste overname hield ik te veel rekening met intern sentiment, de bedrijfscultuur of hoe je het ook wilt noemen. Ik wilde compromissen sluiten. Eigenlijk wist ik nog niet goed waar ik aan begon. Alsof ik een fiets had gekregen, maar nog niet kon fietsen. Terugkijkend heb ik toen met alles veel te veel getreuzeld. Misschien was ik te soft. Ik wist gewoon nog niet hoe het werkte. Nu wel. We geven meteen helderheid en gaan ook meteen aan de slag. Hup: alles Hoppenbrouwers. Van busjes tot bedrijfskleding en gedragsregels. En dat betekent ook dat je soms een harde boodschap moet brengen. Maar ook dat doen we snel en helder. Stafafdelingen die moeten inkrimpen is geen uitzondering. Geen leuke boodschap. Maar als mensen willen, bieden we ze natuurlijk wel mogelijkheden in andere vestigingen. Zo werken er nu drie dames van een overgenomen bedrijf uit Rosmalen in Udenhout op de administratie.’

Verkering
Als je denkt dat Hoppenbrouwers Techniek zo hard is gegroeid door de zeventien overnames in de afgelopen jaren, dan heb je het mis. ‘Onze grootste groei is autonoom, zo’n 20 procent. Het overnemen komt eigenlijk op ons pad, bedrijven en makelaars bellen ons vaak zelf tegenwoordig. Een overnametraject duurt al snel een half jaar. Het is als een relatie, je krijgt eerst verkering en je gaat niet meteen trouwen. Het is een rijpingsproces, van de eerste kennismaking tot het bod, de due diligence, koopcontracten tekenen en de bekendmaking. We zijn er inmiddels bedreven in, we hebben het tot ons vak gemaakt, onze organisatie is erop ingericht geraakt. Of het denkbaar is dat Hoppenbrouwers wordt overgenomen? Haha, die telefoontjes krijgen we ook. Maar nee, dan zou ik mijn hobby verkopen. Ik peins er niet over.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's