Bestronics is een productie- en assemblagebedrijf dat zich richt op de industriële en elektronicamarkt. Ze is sterk in productieontwikkeling, assemblage van hightech elektronica en het produceren van onder andere kabelbomen en behuizingen. Ze werkt daarbij onder andere voor bedrijven in de sportanalyse en automotive en voor OEM’ers.
Foutmarge: nihil
Tijdens deze BOB Academy laten de broers zien hoe je een industrieel proces optimaal digitaliseert en automatiseert. Een voorbeeld: ‘Het plaatsen van componenten op printplaten. Componenten komen binnen op een rol. Die leggen we op de scantafel. De barcode wordt automatisch uitgelezen en gematcht met inkoop. Er rolt een sticker uit met een 5-cijferig nummer. Alles heeft een QR-code; niemand typt meer getallen in, dus de foutmarge is nihil. De rollen gaan vervolgens in de materialenkast waarin ook de klantnummers zitten. Vervolgens pick je jouw order door het aantal stuks in te voeren. De kast spuugt ze uit.’ Door ook andere aspecten te automatiseren en machines optimaal op te stellen, staan er bij Bestronics drie tot vijf medewerkers minder aan een productielijn. ‘Door machines om te draaien, kan een operator twee machines bedienen.’ Alleen producten van onvoldoende kwaliteit, zoals een net niet goed gesoldeerde component, worden met de hand hersteld. ‘De optische inspectie wordt gedaan door een 3D-camera.’ Techneuten blijven nodig, maar doen nu afwisselender werk.
Planning primaire uitdaging
In de groep ondernemers uit de maakindustrie die deze BOB Academy bijwonen, is een fl ink aantal bezig met het effi ciënter inrichten van productieprocessen. Mark Lakwijk (Lakwijk Kunststoffen): ‘De productie van kleine series kan steeds beter gerobotiseerd worden. We zetten in op groei zonder meer oppervlakte en mensen nodig te hebben. Plannen is voor ons de grootste uitdaging. We willen meer produceren in minder tijd zonder dat het afkeurpercentage stijgt en willen ook enkelstuks blijven produceren.’ Ronnie van den Hurk (De Cromvoirtse) is ook al jaren bezig met efficiency in de productie. ‘In 2022 hebben we geïnvesteerd in twee robotcellen om plaatmateriaal te kanten. Daarnaast hebben we twee AGV’s (autonoom rijdende voertuigen) die het transport tussen snijafdeling en kantafdeling volledig automatiseren, aangeschaft. Deze nieuwe AGV’s volgen de MiR AGV op, een voorloper die vijf jaar geleden is aangeschaft. ‘Daarmee hebben we geleerd wat wel werkt en wat niet.’
De autonome klant 2.0
Henny de Haas (Hoppenbrouwers Techniek) zet vooral in op automatisering van administratieve processen, ook voor klanten. ‘Zij kunnen nu via ons platform zelf een afspraak maken voor de vervanging van een cv-ketel. Voorheen moest er een van onze werkvoorbereiders naartoe om de ketel te bekijken. Die drinkt dan ook even koffi e. Dat kost veel tijd terwijl klanten prima in staat zijn zelf foto’s te maken van de bestaande ketel en die afspraak te plannen.’
Weerstand… Wat nu?
Met robotica kan Henny in zijn branche nog niet zoveel. ‘Er is nog niet echt een goede bedradingsrobot die componenten met elkaar kan verbinden.’ Ook bij automatisering van administratieve processen stuiten ondernemers op weerstand. Ed van den Bliek (Bregil): ‘Toen wij overgingen van papieren facturen naar pdf’s per e-mail, was de reactie van veel klanten: we willen de factuur op papier. Inmiddels zijn ze eraan gewend. Zo pakken we steeds een ander proces aan, zoals recent het automatisch inlezen van opdrachten. Hiervoor moeten klanten zoveel mogelijk digitaal aanleveren en liefst aansluiten op ons digitale netwerk. Ook daarbij ondervind ik weerstand en ik verdien er de eerste jaren niets mee. Maar het is wel waar we naartoe willen.’ Anton en Hans herkennen zijn verhaal. ‘Ook wij ervaren weerstand bij vrijwel elke stap. We plaatsten een automatische soldeermachine zodat medewerkers andere dingen konden gaan doen en niet meer continu hetzelfde. Maar dan vragen ze of wij vinden dat ze hun werk niet goed doen. Dan leggen wij uit dat ze mogen gaan repareren; het echt fi jne werk doen dat een machine niet kan.’
Deelautomatiseren
Hans van den Bersselaar (Bersselaar Constructie) verwachtte een grotere versnelling toen hij zijn machinepark automatiseerde. ‘Onze lasrobots doen het prima en de productie van onderdelen gaat ook automatisch, maar we maken eenmalige projecten, die zijn niet te automatiseren en de assemblage doen we ook met de hand. Ik zie dat werk niet geautomatiseerd worden.’ Ook Dorie de Rouw (GTO Plating) ziet volautomatisch draaien zonder mensen nog niet voor zich. ‘We gaan wel steeds meer toe naar het leveren van service rond de producten die we maken.’ Bij GTO Plating deelautomatiseren ze wel. ‘We zijn nu bezig om chips in buizen te plaatsen zodat we ze kunnen volgen en onze klanten kunnen zien wanneer de vrachtwagen klaarstaat.’ Anton: ‘We leveren ook steeds meer complete producten. We produceren de printplaat, krijgen de overige onderdelen opgestuurd. Voor Rituals monteren we bijvoorbeeld geurapparaten voor in huis.’
Voortgaan en pionieren
Vormen mislukte automatiseringsprojecten een drempel voor volgende stappen? Henny stelt van niet. ‘Je kunt vergeten dat alles een groot succes wordt. Pionieren is vooruitgaan, je verlies pakken en doorgaan.’ Hij adviseert: ‘Start klein.’ Anton is het daarmee eens: ‘Loop door je bedrijf heen, kijk naar wat jouw mensen doen. Staat een deel de hele dag hetzelfde te doen of iets in twee stappen. Kijk dan of je daar iets aan kan doen met automatisering.’
TEKST SARA TERBURG
FOTOGRAFIE DAAN HENRARD