Fontys en AAE: Storingsvrije machines als ultieme data-droom

Luuk van der Salm (51) heeft een droom: hij wil storingsvrije machines hebben. ‘Maar om storingen voor te zijn, heb je data nodig’, zegt de service coördinator van AAE. Onderzoeker Chris Maliepaard (54) van Fontys vult aan: ‘Wil je data verzamelen, dan kun je niet om digitale technieken heen’. Over hoe hardware en data leiden tot een nieuwe serviceverlening binnen het mkb.


Uitgave: Juli-Aug 2023
Thema’s: Made in Brabant Techniek Servicenetwerk

‘Als een machine goed werkt, gaat hij het veld in. Als we niets aan de klant vragen, weten we niet hoe onze machine het verder doet totdat we gebeld worden vanwege een storing’, gaat Luuk verder. ‘Wij zijn die storing liever voor. Door het verzamelen van gegevens kun je de klant altijd een stap voor zijn zodat hij zijn maximale doelen kan behalen. Hierin kunnen Chris en ik elkaar helpen, want dit traject doe je niet in een dag.’

 

Kinderschoenen

Chris biedt hier vanuit Fontys het bredere perspectief: ‘Van de fouten van anderen kunnen we leren om dit traject beter te beheersen. Er zijn al kleine stapjes gemaakt. Digital servitization staat bij veel mkb bedrijven nog in de kinderschoenen. Wij nemen hierin het voortouw en hopen anderen te kunnen inspireren.’

 

Herijking van mkb

AAE richt zich op grensverleggende technologie en is sinds 1976 uitgegroeid tot een vooruitstrevende hightech machinebouwer met een internationale reputatie en 500 getalenteerde medewerkers die producten ontwerpen en produceren. Luuk houdt zich vooral bezig met serviceverlening van bedrukkings- en assemblage machines. Klanten komen o.a. uit de medische industrie, consumer goods industrie en lifescience. Chris is werkzaam binnen de onderzoektak van Fontys voor het Lectoraat Industrial Engineering en Entrepreneurship. Alle onderzoeken staan in dienst van het onderwijs waarbij zoveel mogelijk studenten worden betrokken ter verbetering van het onderwijs. Op deze manier krijgen zij inzicht in vraagstukken en oplossingen.

 

Van les naar lesmateriaal

Resultaten worden gebundeld en verwerkt in artikelen en nieuw lesmateriaal. ‘Dit onderzoek gaat specifiek over de heroriëntatie van mkb bedrijven die zich niet uitsluitend op producten richten, maar met een breed aanbod aan digitaal ondersteunde serviceverlening de beschikbaarheid en werking van het product optimaliseren. AAE kan bijvoorbeeld een machine van buitenaf monitoren en storingen signaleren of een toekomstige tijdstip daarvan voorspellen.’

 

Digital servitization

Samen verkennen ze de wereld van digital servizitation binnen het mkb. Vroeger werd er bij een storing van een machine bij een klant altijd een monteur op pad gestuurd. Nu is de gedachte: dingen slijten, dus die kun je het beste periodiek vervangen. Deze preventieve benadering is ook het streven binnen dit onderzoek. Door juiste data kun je afwijkingen eerder detecteren en storingen voor zijn. Chris: ‘Veel installaties worden al met sensoren uitgevoerd, maar de data wordt nog onvoldoende gebruikt om meerwaarde voor de klant te realiseren. Dat de serviceorganisatie van AAE machinedata verwerkt en analyseert en daarmee de serviceverlening richting de klant optimaliseert, is uniek te noemen. Het mkb is zich al zeer bewust van het feit dat digitale transformaties noodzakelijk zijn om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Digitale techniek gaat een steeds belangrijkere rol spelen binnen de totale bedrijfsvoering. De datagerichtheid van een bedrijf zal daardoor gaan veranderen. Ook de serviceorganisatie kan in dezen niet achterblijven.’

 

Gigabits

Luuk: ‘Waar ik nu een servicemonteur als troubleshooter op locatie stuur, heb ik straks een team aan data scientists nodig dat al die gigabits aan datapunten interpreteert. Dit vraagt van bedrijven dat ze die data scientist kennis binnen moeten halen en dat de servicemonteur gaandeweg een efficiëntere invulling van zijn taak gaat krijgen. Ze kunnen daarbij niet zonder elkaar en gaan beiden een nieuwe uitdagende rol binnen het serviceteam van AAE vervullen.’

 

Vol vertrouwen

Allicht gaat deze verkenningsreis gepaard met uitdagingen. Welke data heb je nodig van een machine? Hoe bied je de beste digital security? Wat wordt de precieze impact op het serviceteam over pakweg tien jaar bezien? Het is een traject dat beiden vol passie en vertrouwen zijn ingestapt. ‘Ik ben iemand van de praktijk en vind het fijn om te kunnen sparren’, ervaart Luuk. ‘Chris kent de theorie en doet ook onderzoek bij andere bedrijven. Samen bespreken we waar we van elkaar kunnen leren.’ Chris: ‘Het mkb ligt me na aan het hart. Meer dan 95 procent van de ondernemersvormen in ons land is mkb. Ik vind dat het onderwijs zich teveel richt op grote organisaties. Studenten kunnen in een mkb bedrijf veel meer impact sorteren. Daarom zal het lesmateriaal zich meer moeten gaan toespitsen op de economische rol van het mkb en de samenwerking tussen mkb ondernemingen onderling. Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren.’

 

Sjeu

Luuk tot slot: ‘In mijn vak heb ik met klanten, leveranciers, medewerkers te maken. Je bent een schakel in het web. Dit maakt mijn werk leuk en dynamisch. Of het nu storingen oplossen is of het bieden van iets structureels voor de klant; het geeft een goed gevoel als je dit vanuit samenwerking kunt doen.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's