Willy Naessens Nederland: Als het aan mij ligt, ga ik hier nooit meer weg

Ze zit niet alleen op haar plek omdat ze er zoveel plezier in heeft. Nee, de functie van marketingmanager haalt haar uit haar comfortzone. Een grote uitdaging? ‘Jazeker’, zegt Suzan Dorgelo (26) van Willy Naessens Nederland eerlijk. ‘Maar wél fantastisch te merken dat het succes heeft als je af en toe eens de stoute schoenen aantrekt.’


Uitgave: Maart-April 2019
Thema’s: Bouw Aannemerij Adviesbureau

Suzan Dorgelo is enthousiast en gedreven. Nieuwsgierig en leergierig. Haar vooropleiding in het onderwijs heeft een positief gevolg gehad voor haar ontwikkeling. Echter lag de ambitie ergens anders. ‘Hoe mooi en zinvol ik werken in het onderwijs ook vind, ik wilde mijn talenten verder ontdekken en mezelf verder ontwikkelen’, zegt Suzan. ‘En die mogelijkheid heb ik gekregen. Wat ik in de afgelopen periode op deze plek geleerd heb, is bijna te veel om op te noemen.’

Karakter
Het onderwijs zorgde voor een gedegen basis. Het verschafte Suzan een brede opleiding waarin het pedagogische aspect en leren omgaan met mensen de boventoon voerde. Dit moet uiteraard bij iemands karakter passen. Suzan lijkt daar geknipt voor. Niet voor niets kon ze 2,5 jaar geleden aan de slag bij Willy Naessens Nederland, een industriebouwer met een duidelijke verticale integratie. ‘Het bedrijf heeft alle essentiële aspecten van een bouwproces van A tot Z in eigen beheer’, legt ze uit. ‘Daar zijn mensen voor nodig en dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Je verdiepen in je personeel is dan essentieel. Kijken wat bij hun karakter past en ze een zo goed mogelijk passend werkklimaat bieden. Zorgen dat de mensen in en rondom je organisatie met enthousiasme voor je werken, want dit zullen ze dan ook uitdragen. Klanten wil je het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt, ze de kracht van onze verticale integratie laten ervaren. Dat zijn voor mij prachtige uitdagingen.’

Motivator
Haar drive heeft Suzan niet alleen aan zichzelf en het team te danken. Op de achtergrond, maar nog steeds zichtbaar en actief, is daar de ondernemer zelf die het bedrijf op het level bracht waar het zich nu bevindt: Willy Naessens. ‘Willy is een inspirator’, legt Suzan uit. ‘Ondanks zijn succes is hij heel gewoon gebleven en zal hij zich altijd 100 procent in blijven zetten voor zijn klanten en personeel. Hij is de motivator voor heel ons bedrijf.’ En daar hoort dan ook een krachtige klantbenadering bij zoals het concept ‘Slim vanaf het begin’. Dit nodigt mkb’ers al in een vroeg stadium uit met de specialisten van Willy Naessens Nederland om de tafel te gaan zitten; dé manier om duidelijkheid en zekerheid te garanderen op het vlak van haalbaarheid, vroegtijdige budgetzekerheid en planningszekerheid. ‘We willen meer dan alleen een bouwer zijn’, benadrukt Suzan. ‘We willen naast de klant zitten en meedenken. Onze verticale integratie maakt dat mogelijk. Dát geeft ons power.’

Comfortzone
Om vroeg in beeld te komen bij een klant, moeten mensen een bedrijf kénnen. Suzan: ‘Dus zorgen we voor een goede exposure. We zetten bewust op iedere bouwplaats onze containers met rood-blauw logo prominent weg. Dit zorgt voor herkenning. Daarnaast zul je soms de stoute schoenen aan moeten trekken. Jezelf op de voorgrond durven zetten door voor het eerst een persoonlijk interview te geven als dit, haha. Dat is voor mij wel uit mijn comfortzone stappen, maar maakt het des te leuk als hier weer nieuwe ontwikkelingen of contacten uit voortkomen’.

Industriële look
Wet- en regelgeving binnen de industriebouw wordt steeds belangrijker. Beton voldoet grotendeels al aan veel van deze eisen. ‘We zijn trots op het product waarmee we werken’, zegt Suzan. ‘Beton is niet alleen hip en ideaal voor een industriële look. Het is ook demontabel, recyclebaar, brandveilig en duurzaam. Het kan de temperatuur voor lange tijd vasthouden. Hierdoor is het in staat een constant klimaat te realiseren.’ Ook aan de werkwijze en snelheid worden steeds meer eisen gesteld. Willy Naessens blijft zich ontwikkelen en investeert hierin. Zo werd onlangs nog een nieuwe heimachine aangeschaft om niet afhankelijk te zijn van de markt, maar wel de klant te kunnen blijven bedienen.

Nooit meer weg
Geografische spreiding zorgt bovendien voor risicospreiding. ‘Soms wordt een pand in Zuid-Limburg gebouwd door onze Belgische collega’s of monteert onze montageploeg een pand in België’, zegt Suzan. ‘Simpelweg omdat een dergelijke samenwerking tijd- en kostenbesparend kan zijn voor zowel de klant als voor ons.’ Haar ambitie? Zichzelf nóg meer profileren en professionaliseren binnen het bedrijf. ‘Als het aan mij ligt, ga ik hier nooit meer weg’, zegt ze fanatiek. ‘Hier kan ik bouwen. Aan de organisatie en aan mezelf.’

Willy Naessens Nederland is een industriebouwer voor onder andere het midden- en kleinbedrijf die werkt volgens een uniek bouwconcept in prefab beton. Een knap staaltje betonbouw is Cook & Boon in Breda. Op dit moment bouwt het bedrijf aan Magna Tyers in Waalwijk. Met vestigingen in Nederland, Frankrij k en België en het hart van een familiebedrijf timmert Willy Naessens aan de weg. In Nederland nu bij na vijf jaar met zo’n vijftig medewerkers. Om precies te zijn, aan de A59.

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's