Column Jorn van Hooijdonk: China komt eraan? China ís er al!


Uitgave: Mei-Juni 2012
Thema’s: Banken Column

Een jaar of twee geleden was ik op vakantie in China. Ik heb dat gecombineerd met een bezoek aan de Dutch Desk in Shanghai. Daar werken een aantal Nederlandsen Engelssprekende bankiers, en verder vooral Chinezen. Met elkaar vormen zij een goed geoliede machine van mensen die de weg kennen en de taal spreken. Met daarbij een enorme schat aan China-ervaring; zij weten wat je als nieuwkomer kunt verwachten, ze kennen de juridische weg en weten betrouwbare partijen voor je te vinden.

Maar goed, dat was voor mij als accountmanager met 18 jaar Rabobank ervaring natuurlijk niks nieuws. Wat mij wel verraste is de enorme bedrijvigheid in de stad. Je weet niet wat je ziet. Ik keek om me heen en telde zomaar een stuk of 19 bouwkranen. En wat te denken van de auto’s die daar voorbij rijden: Mercedes, Porsche, BMW. Nu denken wij vaak aan China als productieland. Ik weet uit eigen ervaring dat we niet moeten vergeten dat zij ook - of misschien wel juíst zij - geïnteresseerd zijn in onze Westerse producten. En dat biedt perspectief op een afzetmarkt die gigantisch is.

En inderdaad, de ontwikkeling concentreert zich vooral in de steden. Het achterland ziet er nog heel anders uit. Dus het artikel dat onlangs in het FD verscheen over de vraag of China nu werkelijk booming is of toch een luchtbel, dat verbaasde me niet.

Wat voor mij als accountmanager Grootzakelijk dan wel erg prettig is, is dat ik weet dat ik kan vertrouwen op de kennis, de ervaring en het netwerk van Rabobank International. En dat delen we graag met onze klanten. Vandaar onze deelname aan het seminar ‘China veroveren’ dat BDO op 3 april organiseerde voor Brabantse bedrijven die in China willen gaan ondernemen.

Nu is China veroveren natuurlijk niet voor elke ondernemer weggelegd. Toch zou ik in zijn algemeenheid wel willen pleiten voor grensverleggend ondernemen. Een ontwikkeling die we zeker op de arbeidsmarkt onmiskenbaar zien toenemen. Niet alleen voor laaggeschoolde arbeid, steeds vaker ook op het gebied van kennis en het inhuren van professionals. Daar moeten wij het als Nederland - en dienstverlenende stad Den Bosch - toch vooral van hebben: de kenniseconomie. En dan denk ik dat onze buurlanden Duitsland en België bijvoorbeeld, al interessante mogelijkheden bieden. Kansen die met de komst van SEPA (Single Euro Payments Area), het IBAN nummer en de uniformiteit in wet- en regelgeving, alleen maar makkelijker te realiseren zijn.

Ik nodig u dan ook uit: denk er eens over, kijk naar de informatie op onze website en kom praten. Want ook met uw internationale ambities, kunt u gewoon terecht bij uw eigen contactpersoon van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken. 

Jorn van Hooijdonk | Accountmanager Grootzakelijk bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken

< Alle thema's