‘We werken voor veel mooie Brabantse mkb-bedrijven. In onze vestigingsplaats willen we echter meer voet aan de grond krijgen’, aldus regiodirecteur Erik. Deze uitdaging is hem op het lijf geschreven; als voormalig directeur van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken beschikt hij over een groot zakelijk en regionaal netwerk. Het netwerken zit hem als telg uit een ondernemersfamilie bovendien in het bloed. ‘Toen ik ruim vijf jaar geleden naar Den Bosch verhuisde, viel het me op hoe het netwerken met de hele stad verweven is; van Roet Korte Put en Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch tot de Jeroen Bosch Rally.’ De informele manier van kennismaken en zakendoen past precies in zijn straatje. Erik: ‘Zelf ben ik initiatiefnemer van de Bossche Business Runners, een hardloopclub van ondernemers. Daarnaast beheer ik een humor-appgroep voor Bossche ondernemers. Want met elkaar lachen is belangrijk; zeker in deze tijd!'
Gillend gek
Raymond is het Bossche team een jaar geleden als accountant komen versterken. ‘Na 20 jaar voor een groot accountantskantoor in Den Bosch te hebben gewerkt, begon het te kriebelen. De sector transformeert en Accon avm durft daarin scherpe keuzes te maken. Dat sprak me enorm aan. En nadat ik Erik had ontmoet, was ik helemaal overstag’, lacht Raymond. Dat er sprake van een klik is tussen beide heren, spat er dan ook vanaf. Het duo plaagt elkaar onderling graag, maar heeft veel respect voor elkaars werkzaamheden. Erik: ‘Ik zou gillend gek worden, als ik het accountancywerk van Raymond moest doen; het opstellen van een jaarrekening vraagt om uiterste nauwkeurigheid en een scherp oog voor details.’ Raymond waardeert juist de helicopterview van Erik. ‘Met de jaarrekening kijk je terug op het afgelopen jaar, terwijl een ondernemer vooral gebaat is bij advies over de toekomst van diens bedrijf. Dat vraagt om strategie en visie, waar Erik ijzersterk in is.’
De werkvloer op
Erik en Raymond trekken er voor een klantbezoek regelmatig samen op uit. Het liefst duiken ze direct de werkvloer op of de fabrieks- of productiehal in. ‘We kijken verder dan de cijfers; we willen weten waar het in het bedrijf om draait. Dat gevoel krijg je pas echt, wanneer je het met eigen ogen ziet’, meent Raymond. Doordat onze werkzaamheden steeds meer geautomatiseerd zijn, is daar ook meer tijd voor: ‘Het biedt ons meer ruimte voor proactieve advisering en interpretatie van cijfers.’ Erik vult aan: ‘Mijn eerste vraag aan ondernemers is altijd: waar lig jij ’s nachts wakker van? Dat kan zowel op zakelijk als privégebied zijn.’ Hij noemt de top oorzaken van een faillissement binnen het mkb: ‘Op nummer één staat een administratie die niet goed op orde is, en dan volgen met stip privéproblemen. Naast adviseur ben ik dan ook vertrouwenspersoon; als Insights coach sta ik ondernemers met persoonlijke vraagstukken bij.’
Geen blauwe smurfen
Accon avm is een coöperatie met 45 vestigingen zonder partnerstructuur. Dat levert volgens Erik de nodige voordelen op: ‘Het welzijn en het succes van ondernemers en medewerkers staan op nummer één. Onze winst vloeit terug in de organisatie en naar onze mensen. Continuïteit en kwaliteit gaan vóór winststreven.’ Er is binnen de organisatie volop ruimte voor eigen inbreng. Zo is Raymond een onderwijsclub begonnen, waarin jonge professionals zich verder kunnen ontwikkelen. ‘Dankzij onze organisatiestructuur zijn er weinig lagen. ‘Heb je een idee? Doe het dan!’, is het credo.’ Accon avm is dan ook een modern kantoor, stelt Erik. ‘Bij ons werken geen blauwe smurfen die alleen maar cijfers inkloppen. Communicatie en openheid zijn skills die bij de accountant - of liever gezegd adviseur - van nu passen.’ Bij het aannemen van medewerkers let hij daar meer op dan de benodigde papieren. ‘Ik kan mensen van alles bijbrengen, maar een open houding niet.’ De eerste vraag die Erik stelt tijdens een sollicitatiegesprek is: ‘Waar heeft jouw wieg gestaan?’ Als dat in een ondernemersgezin is, dan sta je al met 1-0 voor’, lacht hij. De traditionele accountants vergelijkt Erik met dinosaurussen. ‘Je ziet de komeet eraan komen: door de toenemende digitalisering is het opstellen van een jaarrekening straks een ‘eenvoudige’ druk op de knop. Dan moet je jouw klanten echt wel wat meer te bieden hebben.’
Over de crisis heen kijken
Het afgelopen jaar werd de organisatie overspoeld met bezorgde telefoontjes van ondernemers. ‘Er zijn volop vragen: komen ze wel in aanmerking voor de coronaregelingen, hoe kunnen ze het beste uitstel van betaling regelen?’ Dan is het fi jn, als je hen met raad en daad kan bijstaan’, aldus Raymond. ‘We kijken steeds meer met ondernemers over de crisis heen. Wat is de impact? Hoe zit het met terugbetalen van leningen en uitstel van betaling: Hoe ziet jouw onderneming er straks uit? Die focus op de toekomst terwijl je aan het overleven bent, is een uitdaging.’ Erik heeft tot slot een lichtpuntje te melden: per 1 januari is de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) in werking getreden. Volgens hem kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor het mkb. Hij licht toe: ‘Via de WHOA kan de rechter schuldeisers dwingen met een regeling akkoord te gaan. Door schulden te reorganiseren en te saneren kunnen deze bedrijven overleven en voortbestaan.’ De Wet biedt zowel kansen voor het mkb als Accon avm. Erik: ‘Een goed plan van aanpak vraagt om een goede begeleiding en onderbouwing. Daar zie ik een mooie rol weggelegd voor onze adviseurs!’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema