Ook de kantoorruimte boven het magazijn laat zien waarom Brouwers ‘het meest innovatieve transportbedrijf van de regio’ claimt te zijn. Overal staan computerschermen open. Directeur Toine Brouwers geeft enthousiast uitleg over wat medewerkers daarop zien. ‘In één oogopslag kun je alle transportbewegingen volgen. De rode lijnen op deze landkaart geven aan waar er files zijn. En dit scherm toont een gedetailleerde kaart van de plek waar de goederen gelost moeten worden. En hier kun je zien waar alle Brouwers-vrachtwagens zich bevinden en wat hun status is.’
Van drie naar één
Toine is de tweede generatie in het familiebedrijf. Bijna dertig jaar geleden (1989) nam hij samen met zijn broer Joris het stokje over van vader Brouwers. Die was kort na de oorlog begonnen met het vervoer van goederen. Met paard en kar. ‘Toen we het bedrijf van hem overnamen, reden er vier vrachtwagens van Brouwers rond. Vandaag zijn dat er een dertigtal, inclusief onze vaste charters. Tot vorig jaar zaten we verspreid over drie locaties. Twee in Den Bosch (De Vutter en De Brand) en een in Schijndel. We besloten alles te centraliseren en lieten dit nieuwe pand bouwen. Dat was niet alleen efficiënter, maar softwarematig ook kostenbesparend. Waarom op deze plek? Voornamelijk vanwege de ligging aan het water. Eigenlijk maakt het ons niet uit hoe de goederen bij ons terechtkomen, maar het is een pre dat het via het water kan. De weg is al overvol. Dat er maar honderd meter ligt tussen de containerterminal en ons magazijn, vergemakkelijkt uiteraard de aanvoer van goederen. Daarnaast is het minder belastend voor het milieu.’
Slapende voorraad
‘De belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen jaren is de snelle groei van onze warehouse-functie’, gaat Toine verder. ‘Van puur magazijn zijn we uitgegroeid tot een multifunctioneel warehouse. Vroeger fungeerden we meestal als tweede of derde magazijn voor bedrijven. Een bijkomende opslaglocatie voor hun vaak slapende voorraad. Nu hebben we steeds meer hun handelsvoorraad liggen. Anders gezegd, de actieve voorraad die elk moment kan worden opgeroepen. Aantrekkelijk voor onze klanten is dat we het volledige logistieke proces kunnen verzorgen. We ontvangen hun goederen, slaan ze op in ons warehouse en brengen ze op het juiste moment naar de bestemming. Eigenlijk hoeft de klant alleen nog een kantoor te hebben. Zijn goederenstroom kan hij aan ons overlaten.’
Met elkaar praten
‘Bovendien kan hij op elk moment zien waar onze wagens rijden, wat we doen, wat er gebeurt in het magazijn, waar de goederen zich bevinden, hoeveel er al geleverd is en aan wie. Op communicatief vlak zijn we echt heel ver. De mate waarin onze systemen gekoppeld zijn aan die van de klant, is vrij uniek. Nee, de klant heeft niet hetzelfde systeem als ons maar onze systemen praten wel met elkaar. Alle data zijn inzichtelijk voor de klant, zowel via de internetportal als de gekoppelde systemen. We werken vrijwel papierloos. Dat geldt ook voor het warehouse. Dat alle communicatie volledig automatisch verloopt, past volledig in ons streven om de logistieke stroom zo efficiënt mogelijk te beheersen en uit te voeren.’
Artikel 12, pallet 23
Een rondleiding in het magazijn maakt het aspect automatisering meer concreet. Toine wijst op de 2D-code (een soort QR-code) die op de met folie omwikkelde pallet prijkt. ‘Eén keer scannen en je ziet alle serienummers. Verder heeft elke pallet een eigen dragercode. En de barcode op dit label vertelt je onder meer hoeveel producten deze pallet bevat, wat het inkoopnummer is. Op die manier zijn alle producten snel en makkelijk te traceren. We kunnen dus nagaan aan wie artikel 12 van pallet 23 is geleverd. En als er iets fout is gegaan bij de productie en een volledig lot moet worden teruggeroepen, kan dat snel en efficiënt gebeuren.’
Eenheid
Als warehousing een steeds grotere plaats inneemt in de activiteiten van Brouwers, wat betekent dit dan voor de ketensamenwerking? Is Brouwers dan niet een concurrent van buurman Spierings? ‘Je bent dan misschien concurrenten, maar je gunt elkaar ook iets’, stelt Toine. ‘Meer nog, we werken geregeld samen. Samen kun je namelijk nog meer aan. Dat geldt ook voor het logistieke platform dat in het leven is geroepen. Door als een eenheid naar buiten te treden, versterken we de aandacht voor de logistieke mogelijkheden van Den Bosch. Dit is immers een prima locatie. Aan het water en dichtbij de grote uitvalswegen. Alles is aanwezig om van Den Bosch een logistieke hotspot te maken. Het enige obstakel is beschikbare grond vinden om uit te breiden. Die is niet makkelijk te verkrijgen. Gelukkig denkt de Gemeente constructief met ons mee.’
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel