Link-it: Met zekerheid een bestseller voorspellen

Praatjes vullen geen gaatjes, maar met data kun je de halve wereld veroveren. Daar is Randy Nieraeth van Link-it van overtuigd. Als je genoeg gegevens verzamelt dan kan je zelfs met AI een bestseller ontwerpen. Horlogeverkoper Invicta neemt de proef op de som.


Uitgave: Nov-Dec 2023
Thema’s: ICT ICT & Telecommunicatie ICT-ondersteuning

‘Sinds wij zakendoen met Amazon en Bol.com, zijn we anders gaan werken’, vertelt Ronald van Buul van Invicta. ‘Bij dat soort partijen vullen praatjes geen gaatjes. Vroeger nam ik een relatie nog wel eens mee uit eten om nader tot elkaar te komen. Amazon is vooral geïnteresseerd in mijn data. De inkopers weten niet eens hoe ons best verkopende horloge eruitziet. Het verkoopnummer kennen ze wel.’

 

Next level kennis
Samen met zijn broer startte Ronald in 2006 Invicta. Vanuit negen winkels in binnen- en buitenland en een webshop verkopen ze horloges. Samen met Link-it en Mountain Platform onderzoeken zij hoe zij hun bedrijf nog beter kunnen organiseren. Dat doen ze op basis van data. Randy Nieraeth, manager productivity & consultancy: ‘Wij werken al jaren samen op gebied van IT. Dat de systemen werken is de basis van een samenwerking. Relevant is hoe we meerwaarde kunnen bieden door de inzet van slimme technische mogelijkheden. Veel bedrijven sturen op gevoel. Als je je cijfers bij elkaar brengt en daar een analyse op loslaat, kun je verder denken en zijn feiten je startpunt. Een simpel voorbeeld: als je weet wat je populairste model is, je kent de levertijd en je weet in welke periode er veel van worden verkocht, dan weet je precies wanneer je hoeveel voorraad moet hebben.’ Het systeem kan zelfs de inkooporder plaatsen.

 

Échte inzichten zijn sexy
‘Met Mountain Platform brengen we alle data veilig bij elkaar in een data platform en dan zó dat je er iets mee kunt’, vertelt Mara Leest. ‘Veel bedrijven denken: ik kan zó een rapport uitdraaien. Maar dit zijn vaak eenzijdige weergaves van feiten, zoals omzet van product X. Je haalt winst als al je data met elkaar kunnen praten. Data uit je financiële pakket, uit je projectadministratie, vanuit de uitvoering, uit je bestanden en zelfs data waarvan je nog niet hebt bedacht dat je die wilt vastleggen. Met échte inzichten, kun je verder denken, het systeem voor je laten denken en uiteindelijk zelfs sommige taken laten uitvoeren.’ Binnen het data platform kunnen alle data op een veilige en betrouwbare manier met elkaar praten. In een dashboard wordt het zichtbaar en sexy, maar het platform is de drijvende kracht.

 

Onderbuik
‘Wij hebben jarenlang vanuit de onderbuik gewerkt. Dat gaat goed, maar als je data gedreven onderneemt, kan je pas echt stappen zetten’, weet Ronald. ‘Amazon geeft volledige inzage in de verkoopcijfers, daar moet je ook wat mee doen. We weten nu in welk land we het meeste leveren, wat onze core collectie is en welke modellen dus altijd op voorraad moeten zijn. Als liefhebber van mooie horloges verkoop je liever steeds nieuwe producten, maar de realiteit is dat we ons geld verdienen met een bepaald deel van de collectie. Deze kennis gebruiken we ook voor onze winkels. Inmiddels weten we namelijk ook dat de verkoop daar overeenkomt met die in de webshop.’

 

Sneeuwbal
Ronald vertelt dat de omzet exponentieel stijgt als je je levering beter afstemt op de verwachte verkoop van Amazon. Oftewel: stop alle cijfers in een grote hoed en er komt een werkplan uit. Het klinkt als een grote goocheltruc. Ronald: ‘Eigenlijk was het oude ondernemen een goocheltruc. Dat was meer gebaseerd op emotie. Nu weet je precies wat er uitkomt omdat het onderbouwd is.’ Hij vervolgt: ‘Als wij onze systemen goed inrichten dan is een omzetstijging in onze core collectie van 25 procent haalbaar. Het is net een sneeuwbal. Als je levert wat ze nodig hebben, dan rolt de bal door en wordt hij groter. Doe je het niet, dan rolt de bal de berg af en moet je onderaan opnieuw beginnen. Het verschil tussen het goed doen en het slecht doen is enorm.’

 

Randy: ‘Begin volgend jaar verwachten we de eerste resultaten van onze data-analyse. Maar dan begint het eigenlijk pas. Hoe meer informatie je verzamelt, hoe meer je ziet en hoe meer nieuwe soorten data erbij komen. Op een gegeven moment kun je beschikken over voorspellende informatie. Dan zou je bijvoorbeeld met AI een horloge kunnen ontwerpen waarvan je zeker weet dat het een bestseller wordt. Als je je data goed organiseert, kun je dat soort technieken inzetten.’

 

Nu bereikbaar voor mkb
Mara, haast cruijffiaans: ‘Ondernemers weten vaak niet wat ze nog niet weten. Met het inzicht dat wij geven, kunnen ze zelf ook aan de slag. Grote corporates gebruikten deze technieken al, nu maken wij ze ook bereikbaar voor het mkb.’ ‘Veel ondernemers hebben wel cijfers, maar halen er niet uit wat erin zit’, weet Randy. ‘Vanwege onwetendheid, de kosten of omdat ze denken dat hun mensen dat niet kunnen. Ik vind het leuk ze daarin aan de hand te nemen. Je kunt op veel manieren data genereren. Met apps en digitale formulieren kan je ook data uit mails halen – en zelfs uit digitale post-its. Iedere organisatie kan datagedreven ondernemen. Ben ik van overtuigd.’

 

TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's