Innovatieve vezeltechnologie toegepast in nieuwe plantaardige schnitzel

Met behulp van een zelfontwikkelde vezel heeft Schouten Europe een vervanging voor getextureerde eiwitten gerealiseerd. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie voor een lagere milieu-impact.


Ma 16 Sep 2024

Het Brabantse familiebedrijf, al decennialang voorloper in de markt van vleesvervangers, past de vezeltechnologie voor het eerst toe in een nieuwe plantaardige schnitzel. 

NewTextures

"We zijn verheugd om Schouten’s NewTextures te introduceren," zegt Niek-Jan Schouten, CEO van Schouten Europe. "Deze nieuwe sublijn binnen onze Classics lijn is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling. We zijn ervan overtuigd dat Schouten’s NewTextures een gamechanger zal zijn voor zowel onze business partners als de eindconsument."

Lagere milieu-impact

De afgelopen jaren was er regelmatig kritiek op vleesvervangers vanwege onder andere het texturatieproces dat nodig is om de vezelachtige structuur van vlees na te bootsen. Dit proces kost relatief veel energie en wordt door sommigen als onnodige bewerking gezien. Daarnaast worden de meeste texturaten in het buitenland gemaakt. Hoewel vleesvervangers gemiddeld al 50% minder milieubelastend zijn dan vlees, onderneemt Schouten nu stappen om deze impact nog verder te verminderen.

Kleur en bite

Kenmerkend voor de Schouten NewTexture Schnitzel zijn verder de sappige bite van het product en de mooie witte kleur die kenmerkend is voor kip. “Vleesvervangers worden nog wel eens verkeerd bereid, waardoor ze soms wat droog worden. Deze producten behouden hun sappigheid, wat het nog toegankelijker maakt. “Het totaalplaatje klopt gewoon, we zijn erg trots op deze introductie en we helpen hiermee de productcategorie naar een nog hoger niveau’’, aldus Schouten. 

Mycoproteïne

Tijdens de Week zonder Vlees en Zuivel eerder dit jaar, kondigde Schouten ook al de introductie aan van haar producten op basis van Mycoproteïne. “Ook met die introductie willen we producten vermarkten die een lage voetafdruk hebben en minder bewerkt zijn”, aldus Niek-Jan Schouten.

Variations 

Naast haar Classics producten die vleesproducten vervangen, heeft Schouten ook een lijn met Variations: producten die niet op vlees lijken. “Uiteindelijk geloven wij dat vleesvervangers niet altijd vlees hoeven na te bootsen” legt Schouten uit. “Met peulvruchten en groenten zijn uitstekende eiwitrijke producten te ontwikkelen die geen vlees-equivalent hebben.

Maar om de echte liefhebbers van vlees te overtuigen om vaker een vleesvervanger te kopen, zijn de classics nog altijd onmisbaar. Het is belangrijk dat het niveau van deze producten verder omhoog gaat. Daarom blijven we investeren in onze Classics.”

Over Schouten Europe

Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Voor meer informatie over de Schouten NewTexture Schnitzel en de andere Schouten producten, kunnen geïnteresseerden kijken op de website van het bedrijf en contact opnemen.

< Alle nieuwsberichten