Persoonlijk en professioneel wordt het jaar 2010 voor Michaël van Ooijen er in ieder geval één om niet snel te vergeten. De Oisterwijker stond vanaf zijn jeugdjaren al langs de lijn als supporter van de ‘Tricolores’ en dat doet hij nog steeds, tegenwoordig vaak met zijn zoon. Michaël is dan ook blij en trots dat DPD Pakketservice zich per 1 juli officieel shirtsponsor van ‘zijn’ eredivisieclub mag noemen. 'Op deze manier kunnen wij Willem II ondersteunen op weg naar een nieuwe en positieve toekomst', aldus Michaël. Natuurlijk komt het mooi uit dat de CEO een groot fan is van de voetbalclub, maar het sponsorschap sluit vooral goed aan bij de ambities van het bedrijf om zich meer op de consumentenmarkt te richten. Michaël: 'Onze naam op het voetbalshirt (rugzijde) biedt ons de gelegenheid om onze naamsbekendheid onder consumenten verder te vergroten. Bij Willem II herkennen wij bovendien de traditie van Brabantse gastvrijheid en de onderlinge vriendschapsband, naast de ambitie om technisch verzorgd voetbal te spelen. Elementen waar wij ons goed in kunnen vinden.'
Business-2-Consumer
Waar DPD zich in het verleden vooral op de zakelijke markt (B2B) richtte, besteedt het bedrijf sinds enige tijd ook veel aandacht aan het distribueren van pakketten voor de particuliere ontvanger. 'Dat is een hele logische stap,' zo verklaart Michaël de keuze. 'De internetverkoop en e-commerce aankopen nemen hand over hand toe, daar moet je op inspelen.' Transparantie is daarbij van cruciaal belang: “met ons ‘track & trace-systeem’ kan de klant een pakket op de voet volgen en weet daardoor precies wanneer de zending afgeleverd gaat worden. Meedenken met de klant is een basisvereiste voor ons klantgerichte handelen. In dat kader zijn we bezig met het opzetten van DPD Pakketshops, zogeheten shops in shops, bijvoorbeeld in benzinestations of winkels, die een alternatief voor het postkantoor moeten bieden. Klanten die niet in de gelegenheid zijn om hun pakket zelf (thuis) in ontvangst te nemen, kunnen nu ook hun zending in de DPD Pakketshop laten bezorgen en later ophalen.' Om klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, moet je volgens Michaël bovenal pragmatisch en innovatief zijn. 'Bij DPD blijven wij met beide benen op de grond staan en durven we tegelijkertijd nieuwe paden in te slaan op basis van nieuwe kansen die de markt ons biedt. Het gaat er bij DPD om dat we de verwachtingen van onze klanten blijvend weten te overtreffen.'
Grootschalig en fijnmazig
De marktsituatie vraagt ook om een dergelijke aanpak. Ook de logistieke sector werd vorig jaar getroffen door de crisis en DPD werd daardoor geconfronteerd met een minder sterke groei. De eerste maanden van 2010 zijn gelukkig weer buitengewoon goed verlopen. Michaël: 'Ik denk dat dit komt doordat wij ons vooral richten op waar we goed in zijn; Europese pakketdistributie over de weg. We zien dat veel van onze klanten door de crisis eerder hiervoor kiezen, dan voor het alternatief door de lucht. Nederland fungeert daarbij als ideale Europese Gateway. Wij spelen daar op in en zitten door onze decentrale organisatie letterlijk en figuurlijk dichtbij onze klanten. Met ons grootschalige maar fijnmazige netwerk zijn wij in staat om dat wat vandaag bij ons wordt aangeleverd, morgen binnen Nederland op de plaats van bestemming af te leveren. Voor buitenlandse bestemmingen ligt de doorlooptijd op één tot drie dagen, nauwelijks langzamer dan het veel duurdere luchtvervoer. Dankzij ons hechte internationale netwerk is DPD uitgegroeid tot een van de grootste logistieke dienstverleners van Europa', aldus Michaël.
Groen
Doen waar je goed in bent, betekent in de ogen van DPD ook dat je het zo duurzaam mogelijk doet. Sinds enige tijd zet de vervoerder daarom zogeheten ‘ecocombi’s’ in op de routes tussen Rotterdam en Best en tussen Joure en Best. Michaël verwacht met de inzet van deze extra lange vrachtwagens een besparing van 50.000 liter brandstof, op basis van een jaarkilometrage van 500.000 kilometer. 'Als specialist in wegvervoer zien we het gebruik van ecocombi’s echt als speerpunt', aldus Michaël. 'Als het gaat om CO2-uitstoot en kosten, is wegvervoer al vele malen effi ciënter dan bijvoorbeeld vervoer door de lucht. Met deze ecocombi’s kunnen we deze besparingen nog verder optimaliseren. Als dit initiatief en onze brede activiteiten op het gebied van de consumentenmarkt verder van de grond komen, dan gaan we zeker optimaal profi teren van de aantrekkende economie. Daar heb ik alle vertrouwen in.'