Féju Automatisering: Bezuinigen? Prima, maar wel doordacht

'Te veel ondernemers hijsen een medewerker in het pak, zetten hem in een auto en sturen hem op pad om het contact met de klanten te onderhouden. Maar zo werkt het niet.' Albert Jakobsen bezoekt zijn relaties zelf. Gewoon en ongedwongen.


Uitgave: Aug-Sept 2010
Thema’s: Automatisering Telecommunicatie

Automatiseringsbedrijf Féju bestaat nu zes jaar. Het bedrijf groeit als kool. Leken de mogelijkheden van het nieuwe bedrijfspand twee jaar geleden nog onbeperkt, vorig jaar moest de grootte alweer worden verdubbeld. Albert Jakobsen, directeur Féju: 'We tellen nu achttien medewerkers. Twaalf van hen werken als consultant. Dat zegt iets over ons beleid. Aandacht voor de klant staat bij ons voorop.'

Aandacht
Jakobsen omringt zijn klanten graag met aandacht. En als het enigszins kan op een ongedwongen en persoonlijke manier. Op deze manier gaan de gesprekken over allerlei onderwerpen die zijn klanten bezighouden. Soms blijft het hierbij en soms komt vanzelf de automatisering ter sprake. 'Ik bespreek dan meteen de mogelijke oplossingen. Veel bedrijven voeren nu al een tijdje een bezuinigingsbeleid. Dat kun je vergelijken met bezuinigen op je auto. Je kunt onderhoudswerkzaamheden een tijdje uitstellen, maar op een gegeven moment volgen storingen en calamiteiten elkaar in rap tempo op. Ik zoek dan samen met de ondernemer naar de gunstigste oplossing.'

Netwerkinventarisatie
Jakobsen heeft zeker begrip voor bezuinigingen. 'Wie past niet op de kleintjes?
Maar als je dan investeert, kun je het beter goed doen. Om deze reden is er tegenwoordig veel belangstelling voor onze ‘netwerkinventarisatie’. Ondernemers die op het punt staan om te investeren, willen eerst precies weten hoe het met
hun huidige automatisering is gesteld. Moet de capaciteit worden vergroot? Is de continuïteit gewaarborgd? Wat is gunstiger; programma’s herinstalleren of vernieuwen? De service is te vergelijken met een second opinion. We lichten het hele automatiseringssysteem door en de ondernemer krijgt onze bevindingen keurig uitgewerkt op papier. We komen van alles tegen: variërend van back-up systemen die niet werken, bedrijfsprocessen die te omslachtig zijn tot printers die veel te duur zijn. Nu kan de ondernemer weloverwogen beslissingen nemen.' Het persoonlijke contact met zijn klanten bevalt Jakobsen uitstekend. 'Je kunt je klanten met folders bestoken en lastig vallen met digitale nieuwsbrieven, maar uiteindelijk vindt iedereen persoonlijk contact het prettigst. Vandaar dat we ook meer aandacht hebben voor evenementen. Onlangs hebben we een aantal relaties uitgenodigd om mee te gaan naar het Concours Hippique Indoor Brabant. Voor onze Bourgondische wijnliefhebbers hebben wij een wijnproeverij georganiseerd bij Jack’s Cuisine. We blijven op zoek naar contactmomenten die net even anders zijn. Onze deelname aan het afgelopen BOB Debat zien we weer als een moment van uitwisseling van informatie. We willen weten wat er echt speelt in de markt.'

< Alle thema's