Brouwers Signmaking: Spin in het signmakers web

Brouwers Signmaking is in de afgelopen 18 jaar uitgegroeid tot een gerenommeerde totaalleverancier op het gebied van binnen- en buitenreclame. Met 15 medewerkers en een veelzijdig machinepark produceert en monteert het Tilburgse bedrijf signs voor bijvoorbeeld de Bijenkorf en de Efteling.


Uitgave: Jan-Feb 2010
Thema’s: Interieur Design

Een van de partijen die gebruik maakt van de diensten van Brouwers Signmaking is Libéma Exploitatie. Deze naam zal niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen. Libéma ontvangt als één van de grootste leisure-concerns van Nederland jaarlijks meer dan 5,1 miljoen gasten. Verdeeld over de divisies Attractieparken, Vakantieparken en Beurzen & Evenementen biedt Libéma een schat aan mogelijkheden. Niet alleen voor het hele gezin, maar ook voor de zakelijke markt. Libéma is onder meer eigenaar van Safaripark Beekse Bergen, de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, de Zeelandhallen in Goes en diverse vakantieparken. Daarnaast organiseert Libéma jaarlijks diverse vakbeurzen en grote publieksevenementen als Indoor Brabant. Het spreekt voor zich dat op plaatsen waar veel mensen bijeenkomen de bewegwijzering prima in orde moet zijn. Bovendien moet de ‘look en feel’ van de borden overeenkomen met die van de accommodatie. Regio Business wilde alles weten over deze vruchtbare samenwerking en had een afspraak in het Autotron in Rosmalen, waar het kantoor van de afdeling Bouw en Onderhoud van Libéma Exploitatie gevestigd is.

Eerste kennismaking
We worden ontvangen door manager bouw & onderhoud Fred Vogelaars die ons voorgaat naar zijn kantoor. Daar zit Joris Brouwers, algemeen directeur van Brouwers Signmaking, al op ons te wachten. Terwijl de koffie wordt binnengebracht, halen beide heren direct herinneringen op aan de eerste kennismaking. 'Een kleine vijf jaar geleden mocht ik van de toenmalige manager van Safaripark Beekse Bergen de mogelijkheden van mijn bedrijf presenteren', vertelt Joris. 'Mijn introductie bleek precies op het juiste moment te komen. Het Safaripark was net bezig met het ontwikkelen van nieuwe meeting points en ik kreeg de kans om deze volledig te verzorgen. Al snel kwam ik in contact met Fred Vogelaars.' 'Er zaten nogal wat haken en ogen aan de meeting points', vertelt hij. 'Niet alleen moesten ze qua uitstraling aansluiten op de rest van het park, ze moesten ook nog eens duurzaam zijn. Ook frisdrankenfabrikant Sisi had inspraak. Uiteindelijk heeft Brouwers Signmaking alles in goede banen geleid en meeting points gerealiseerd waar we tot op de dag van vandaag blij mee zijn!'

Spil
Na deze succesvol verlopen kennismaking ging alles in een sneltreinvaart verder.
'Eerst kwam de bewegwijzering van het Ecodrome in Zwolle aan de beurt. Vervolgens hebben we de attractieparken van A tot Z geresigned. Denk aan grote doeken langs de weg, borden bij de entree, de routing, bordjes bij de dierenverblijven en kleding van het personeel. Hierbij is rekening gehouden met de identiteit van ieder park. Zo is alles in het Safaripark Afrikaans getint, terwijl Dierenrijk in Nuenen een Europese sfeer heeft meegekregen. Vervolgens hebben we de beurzen en evenementen aangepakt. Vroeger had iedere locatie een andere identiteit. Nu is er overal een uniform beeldmerk, waar de naam onder vermeld staat. Het meest recente project bestond uit het plaatsen van borden op de huisjes in vakantiepark Dierenbos. 'We hebben vier verschillende soorten accommodaties, die we ieder aanduiden met een dier', vertelt Fred Vogelaars. 'Onze wens was om in één oogopslag te laten zien met welk type men te maken heeft.' Joris Brouwers vult hem aan: 'Deze opdracht zag ik als een geweldige uitdaging! Niet alleen moest alles er perfect uitzien, doordat iedereen er bij kan, diende het geheel ook ‘hufterproof’ zijn. Uiteindelijk hebben we iedere woning voorzien van een plaat van 2 x 3 meter, waar levensgroot de dieren op zijn geprint. Als je door het park loopt, word je nu aangekeken door groepen dassen, damherten, fazanten en vlinders.'

Prettig zakendoen
Vanaf het moment dat Brouwers Signmaking ‘binnen’ was bij Libéma mocht het bedrijf zich ‘preferred supplier’ noemen. 'We zijn uiteraard niet blind voor de markt', verduidelijkt Fred. 'Tot nu toe komt Joris echter telkens als beste uit de bus qua prijs en kwaliteit. Bovendien denkt hij continu mee, waardoor hij keer op keer het beste alternatief voor onze vraagstukken heeft. Het is simpelweg prettig zakendoen.' Joris vult aan: 'De kracht van de samenwerking schuilt in het verschil van omvang van beide organisaties. Brouwers Signmaking is een relatief klein bedrijf, terwijl Libéma een enorme organisatie is, waar je te maken krijgt met enorm veel verschillende mensen met dito taken. Doordat ik als spil tussen beide organisaties fungeer, ben ik in staat om mee te denken en het overzicht te bewaren.' Tot slot vermeldt Joris dat de productiecapaciteit van Brouwers Signmaking tegenwoordig dusdanig is, dat zijn bedrijf een meer dan interessante partner is voor collega signmakers.'

< Alle thema's