Cees de Lang - consultant en medeaandeelhouder van het Waalwijkse bedrijfseconomisch adviesbureau Inter Actus Groep -licht toe waarom beide aspecten, met name in deze economische fase, voor bedrijven van essentieel belang zijn. En hij vertelt hoe Inter Actus bedrijven daarbij kan helpen.
Open en proactief
'Het verraderlijke van de huidige situatie is dat de recessie ten einde lijkt maar dat de herstructurering binnen de bancaire wereld nog volop gaande is,' stelt Cees.
'Banken acteren méér dan vroeger vanuit het risicoperspectief en zijn veel minder dan voorheen bereid om ondernemers het voordeel van de twijfel te gunnen. Tegelijk fungeert de bank vaak als de belangrijkste stakeholder in het bedrijf van de ondernemer. Daarom is het niet verbazingwekkend dat een goede relatie tussen bank en bedrijf vandaag de dag van fundamenteel belang is. Vanuit die optiek is een open en proactieve communicatie van de ondernemer naar zijn bank toe, een absolute voorwaarde. Vooral het anticiperende karakter van communiceren is daarbij erg belangrijk. Het is met andere woorden aan de ondernemer om zijn bank een duidelijk en gedegen plan van zijn bedrijfsintenties voor te leggen: Hoe staat zijn bedrijf ervoor? Wat gaat hij de komende jaren doen? Hoe gaat hij eventuele problemen aanpakken? Hij moet zijn bank meer dan in het verleden als een ‘partner in business’ gaan beschouwen. Precies op dit terrein kan Inter Actus een belangrijke meerwaarde vormen. Wij handelen immers vaak op het snijvlak van bank en onderneming; én wij hebben de expertise in huis om, waar nodig, het verstoorde evenwicht tussen beiden te herstellen.'
Drie bedrijfspijlers
'Een gezond en kansrijk bedrijf wordt bovendien gekenmerkt door een tweede, minstens even belangrijke bedrijfsfactor, namelijk ‘evenwicht’. Het zal niemand verbazen dat dit facet vooral in de huidige economische periode van onschatbare waarde is. Concreet betekent het dat de commercie (de afzetmarkt), de organisatie en de managementinformatiesystemen van een bedrijf een stabiel evenwicht moeten vertonen. Zij moeten als een goed geoliede machine naadloos in elkaar passen. Dit impliceert dat binnen het bedrijf de juiste mensen op de juiste plaats binnen een juiste structuur moeten zitten.' Op de vraag hoe een ondernemer weet of dit daadwerkelijk het geval is, antwoordt Cees: 'Door op ons een beroep te doen, want wij beschikken over de juiste instrumenten om het bedrijfsevenwicht te meten. Door een quick scan van het bedrijf te maken, zien wij of de balans al dan niet verstoord is. Eventuele problemen wat betreft de organisatiestructuur of managementinformatie en financials, komen op die manier vrij snel aan de oppervlakte. Maar dit volstaat uiteraard niet. Problemen wel zien maar er vervolgens niets aan doen, zet geen zoden aan de dijk. Dan heeft het weinig zin. De volgende stap is het verstoorde evenwicht in de bedrijfshuishouding herstellen, en dat geldt voor elke fase waarin het bedrijf zich bevindt. Wij vertellen ondernemers hoe zij ervoor kunnen zorgen dat de achterhangende trein opnieuw loopt en reiken hen daarvoor de middelen aan.'
Signalen oppikken
'De factor ‘tijd’ is hierbij van groot belang', gaat Cees de Lang verder. 'Hoe eerder eventuele stoorzenders blootgelegd worden en hoe eerder de juiste maatregelen worden genomen, hoe beter. Daarom ga ik bij wijze van spreken liever om half twaalf met een ondernemer praten dan om twee voor 12. En idealiter ga ik al om elf uur met hem om de tafel zitten. Het maakt immers nogal een verschil of je op een beheersbare, ontspannen manier kunt praten over dingen die anders moeten, of dat je dit in een situatie moet doen waarbij het om het overleven van het bedrijf gaat. Er is ook power nodig om de omslag te maken van perceptie naar actie. De mens is immers van nature geneigd om problemen voor zich uit te schuiven', lacht Cees. 'Maar door proactief te handelen, kan een ondernemer een dergelijke situatie voorkomen. Daarom zou elk bedrijf zichzelf, los van de economische situatie, om de drie à vijf jaar moeten laten doorlichten; al was het maar op het vlak van kostenanalyse. Onrendabele en inefficiënte gewoontes sluipen er immers vaak ongemerkt in. En vreemde, of beter gezegd onafhankelijke ogen zien in dat geval doorgaans meer. Ken uw bedrijf en zorg dat je het stuur in handen houdt, dat is de gouden raad die ik ondernemers steevast meegeeft', besluit Cees de Lang.