Het management van Van Boekel bestaat, met de toetreding van Joris Verhoof, sinds kort uit vijf personen. ‘Die vijf is een mooi symbolisch getal’, zeggen Linda van Hoof en Joris Verhoof. ‘We streven ernaar om onze cliënten zo volledig mogelijk te ondersteunen in hun bedrijfsvoering. De vijf leden van de maatschap fungeren daarbij als het ware als de onderdelen van een schijf van vijf, die alle ingrediënten bevat om een bedrijf gezond te laten functioneren.’ Joris voegt als fiscalist een sterk element toe aan de dienstverlening: ‘Fiscaal advies is voor ondernemers tastbaar’, legt Verhoof uit. ‘Ondernemers willen weten wat ze moeten betalen of wat ze terugkrijgen. Fiscaal kun je ze dat letterlijk laten zien. Het is onze taak om dat ook heel persoonlijk te doen. Bij de ondernemer aan tafel, maar ook tijdens bijeenkomsten. Door middel van persoonlijk contact creëer je de mogelijkheid om samen met de ondernemer de meest effectieve en financieel gunstige keuze te maken.’ Dat geldt volgens Verhoof voor het hele fiscale traject: ‘We laten de cliënt de mogelijkheden zien en houden de ontwikkelingen in de gaten. Dat hoeft de cliënt niet zelf te doen. Hij kan zich bezighouden met zijn vak, zijn dagelijks werk.’ De cliënt ontzorgen, voor hem klaar staan en op het juiste moment de juiste antwoorden bieden. Het is volgens Linda van Hoof de kern van de werkwijze van Van Boekel. ‘Bij alle onderdelen kijken we zoveel mogelijk vooruit. Onze basis is daarbij een sterk functionerende afdeling accountancy en financiële administratie. Die verschaft de ondernemer de noodzakelijke cijfers. Maar voor Van Boekel vormen de cijfers pas het begin. Ze bieden namelijk de mogelijkheid om naast de ondernemer te gaan staan en samen met hem te kijken naar zijn toekomstperspectieven: financieel, zakelijk en persoonlijk.’
Financieel management
‘Ondernemers worden in deze tijd steeds meer gedwongen om te anticiperen. Liquiditeitsplanning vereist continue aandacht. Je moet op elk moment weten waar je als bedrijf staat zodat je op tijd maatregelen kunt nemen en, bijvoorbeeld, met de juiste prognoses de onderhandelingen met de bank kunt ingaan. Een voortdurend inzicht in de financiële situatie van het bedrijf is hierbij van groot belang. Met ten zó goed kennen, dat we als het ware weten hoe zij denken. Alleen dan kunnen we de beste, toekomstgerichte service verlenen.’
Begeleiden
Binnen het MKB zijn op dit moment onderwerpen als bedrijfsovername en bedrijfsopvolging zeer actueel. Daarbij komt heel veel op de ondernemer af. In de persoon van Paul Mouwen heeft Van Boekel de expertise in huis om de cliënten volledig te kunnen begeleiden in het traject van koop of verkoop. Vanuit zijn jarenlange ervaring met het onderwerp, begrijpt hij als geen ander dat dit een heel zorgvuldig, persoonlijk proces is, dat vaak veel tijd nodig heeft. Mouwen staat de ondernemer daarin bij als adviseur en dienstverlener en zorgt ervoor dat uiteindelijk het gewenste resultaat wordt bereikt. Daarnaast verleent Van Boekel, indien de cliënt dit wenst, ondersteuning en advies op het gebied van P&O en HRM, veelal in de persoon van Jolanda van Wanrooij. ‘MKB-bedrijven krijgen soms zaken op hun bord die de ondernemer minder liggen. Personeel en Organisatie en HRM staan vaak wat verder af van ‘het vak’. Men beseft wel het belang, maar heeft er minder voeling mee. ‘Hadden we het zojuist over ontzorgen, dan is dit een mooi voorbeeld van hoe Van Boekel de cliënt kan bedienen met extra service’, zegt Linda van Hoof. ‘Uiteindelijke doelstelling daarbij is om het beste menselijke kapitaal binnen een organisatie naar een hoger niveau te tillen.’
Eén met de ondernemer
‘Als je in de keuken van een bedrijf mag kijken en de dagelijkse gang van zaken ziet, dan pas kun je als accountants- en advieskantoor de beste service verlenen aan je cliënten’, vat Joris Verhoof de persoonlijke band samen waar Van Boekel steeds naar streeft. ‘Je moet weten wat er zich afspeelt achter de cijfers. Wie zijn de mensen? Wat doen ze? Wat willen ze? Dat werkt trouwens andersom ook. Als de ondernemer de persoon kent die zijn cijfers beheert, dan zal hij eerder contact zoeken.’ Die wederzijdse persoonlijke relatie werkt volgens Linda van Hoof zowel inspirerend als motiverend: ‘Voor al onze medewerkers en - zo blijkt in de praktijk – ook voor onze cliënten. Kennis delen, inzicht krijgen (of het nu in cijfers is of in mensen) levert mogelijkheden op. De basis van de cijfertjes wordt er enorm door verbreed. Het ontwikkelt zich tot een geheel van service, diensten en relaties, die ervoor zorgen dat de ondernemer op de beste manier wordt begeleid en met vertrouwen naar de toekomst kan kijken.’