‘Wat wil de klant? Wat heeft hij nodig? Welke prognoses kunnen we maken op basis van de feiten? Hoe kunnen we de bedrijfsopvolger(s) zo vroeg mogelijk bij het proces betrekken? Hoe creëren we onderlinge opportuniteiten voor onze klanten?’ Dit soort vragen is bij Witlox Van den Boomen, dat een strategische alliantie onderhoudt met VDB Advocaten Notarissen, aan de orde van de dag. Sparren met ondernemers is immers de gezamenlijke passie van alle adviseurs.
Brabantse familiebedrijven
‘Het overgrote deel van onze klanten bestaat uit familiebedrijven en directeuren grootaandeelhouders. De meeste van die bedrijven zijn actief in onze vier focusgebieden: Eindhoven, Uden/Veghel, ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Hoewel we ook nationaal en grensoverschrijdend werken, ligt ons hart toch duidelijk in Brabant’, stellen Niels Govers en Harm Holierhoek, belastingadviseurs bij Witlox Van den Boomen. ‘De vraag hoe we de ondernemers in die gebieden zo breed en optimaal mogelijk kunnen bedienen, houdt ons voortdurend bezig. De regionale markt zeer goed kennen is uiteraard een primaire vereiste. Daarbij moet je ook geregeld je gezicht laten zien. Het is belangrijk dat men weet wie achter de naam van de adviseur schuilgaat. Onze medewerkers nemen dan ook actief deel aan het lokale en regionale leven. In Tilburg om maar een voorbeeld te noemen zijn we onder andere aanwezig bij Tilburg Culinair, de Heerenzitting en Ten Miles. En voetbalsupporters weten dat we al jarenlang sponsor van Willem II zijn. Vanzelfsprekend maken we ook deel uit van diverse professionele netwerken, zowel lokaal, nationaal als internationaal.’
Multidisciplinair sparren
‘Met het up-to-date houden van vaktechnische kennis en het aanbod van kwalitatieve producten of diensten, ben je allang niet meer onderscheidend’, zegt Harm. ‘Hetzelfde geldt voor specialisaties; iedereen specialiseert tegenwoordig. Wij menen dat we de klant het beste kunnen bedienen door verschillende disciplines onder één dak samen te brengen en hem vanuit die geïntegreerde dienstverlening te adviseren. Door totaaloplossingen te bieden en te sparren met de DGA over de kansen in zijn markt en risico’s die op zijn pad kunnen komen. We houden de vinger aan de pols en richten onze blik op de toekomst.’ ‘Dat doen we ook binnen de eigen organisatie’, voegt Niels eraan toe. ‘Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld ‘Mijn W|VDB’ gelanceerd, een online portaal waar klanten onder andere nuttige informatie en dossiers kunnen vinden en diensten kunnen ontsluiten zoals online boekhouden, scan en herken, salarisadministratie, rapportagetools en een digitale kluis. Zowel de klant als Witlox Van den Boomen kunnen via dit online platform samenwerken, informatie delen en de jaarrekeningen en aangiften accorderen.’
Young businessclass
Dat Witlox Van den Boomen steevast vooruitkijkt blijkt ook uit de Young Business Class, een initiatief dat het bedrijf vijf jaar geleden opstartte met de bedoeling bedrijfsopvolgers reeds in een vroeg stadium te betrekken bij het bedrijf en de bedrijfsvoering. ‘We willen niet alleen onze huidige klanten, maar ook de klant van de toekomst optimaal adviseren. Om in dat streven te slagen, willen we de opvolging in een bedrijf zo vroeg mogelijk leren kennen. Als coach ben je toch de zakelijke vriend van je klant. Dan is het toch mooi om de volgende generatie mee te nemen in het proces en de toekomstige klant te volgen in zijn ontwikkeling? We bieden die respectievelijke opvolgers overigens ook de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Dat doen we door een platform te creëren waar zij hun ervaringen, vragen, informatie en, indien van toepassing, ook hun twijfels kunnen delen.’
Anders dan anderen
‘Klanten met elkaar verbinden zien we als een onlosmakelijk onderdeel van onze dienstverlening’, gaat Niels verder. ‘Ook bij die onderlinge ontmoetingen streven we naar meerwaarde. Zo hebben we recent nog ‘Het Familiebedrijf 2023’ georganiseerd, een seminar waar gerenommeerde sprekers de kansen en valkuilen van het familiebedrijf in de toekomst belichten. Verder organiseren we het Brabants Q4-tje waarbij we - de naam zegt het eigenlijk al - in het laatste kwartaal sprekers uitnodigen om hun visie op ondernemen te laten horen. Dit jaar waren dat Floris van Bommel van de gelijknamige herenschoenenlijn en Piet- Hein Eek, een bekende interieurontwerper. Beiden kunnen worden gerekend tot de nieuwe generatie Brabantse ondernemers.’ ‘Eigenlijk proberen we altijd net anders te zijn dan de rest’, poneert Harm. ‘Wat kunnen we doen wat een ander niet doet? Dat is de vraag die we ons bij alles blijven stellen. Dus huren we bijvoorbeeld een VIP-bus en rijden we met een mooi gezelschap naar de Night of the Proms in Antwerpen. Op die manier leer je klanten op een andere manier kennen. Het mooiste is als zo’n uitstapje achteraf blijkt te resulteren in mooie contacten en contracten tussen onze klanten onderling. Al ruim zes decennia lang proberen we de ultieme sparringpartner van onze klanten te zijn. Proactief, praktisch, pragmatisch en persoonlijk kenmerken onze adviesverlening. Dat we daarbij niet schromen een duidelijke en soms eigen-zinnige mening te geven, zullen onze klanten kunnen beamen. Maar tot nu toe blijkt dat alleen maar voor waardering te zorgen.’