‘Succes mag gevierd worden’, lacht Albert op zijn Segway tijdens het kwartaaluitstapje van Féju. Het bedrijfsuitje is in de lijn van de nieuwe organisatie Féju 2.0: Oud & Nieuw. Balancerend op de Segway overwint het Féju team die dag verschillende hindernissen en ervaren de medewerkers de charme van een oude Trabant als een belevenis. Deze dag is een metafoor voor het afgelopen half jaar waarin Albert zijn organisatie opnieuw heeft neergezet. De verschillen in beleving zijn groot, ook binnen de frisse, nieuwe organisatie van de Féju Groep.
Het roer om
In 2011 nam Féju de telecommunicatie van Hoppenbrouwers in Udenhout over en een jaar later werd daar geruisloos de telefonietak van Teurlings Installatietechniek Oisterwijk aan toegevoegd. ‘Ondanks het feit dat we goede mensen in huis hadden met veel kennis en kunde en jarenlange ervaring, liep Féju Telecommunicatie niet helemaal zoals ik dat zou willen’, legt Albert uit. Tijdens studieclubbijeenkomsten spreekt Albert regelmatig met verschillende ondernemers. ‘Ik spar heel veel met (con)collega’s om inspiratie op te doen; je kunt veel van elkaar leren.’ De directeur vertelt hoe hij uiteindelijk het roer heeft omgegooid: ‘De verkoopafdelingen van Automatisering en Telecommunicatie zijn samengevoegd en de zes verkoopmedewerkers lopen als een rode draad door de organisatie. Het ene bedrijf werkt samen met het andere en naar buiten toe zijn we één gezicht. Alle werkzaamheden zijn tegen het licht gehouden en zaken zijn samengevoegd. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van een aantal collega’s. Dat doet pijn, want ik ben een mensenmens.’
De nieuwe werkelijkheid
Binnen Féju 2.0 is een cultuuromslag gerealiseerd. Albert legt uit: ‘Ik neem nu mensen mee in mijn organisatie en in mijn denken. Iedereen krijgt veel meer verantwoordelijkheid, bijna niets blijft binnenskamers en intern is er meer transparantie naar de medewerkers. Iedereen mag weten wat de doelstellingen zijn voor 2015. Er hangt een doelenbord, zodat iedereen ziet waar ‘ie voor werkt. Een doel is een prettig streven en ik merk dat het collega’s stimuleert net dat stapje extra te zetten. Het is de nieuwe werkelijkheid waarbij we voor het eerst ook kwartaalmeetings voor het personeel organiseren. Daarin verschaft iedereen helderheid en worden de positieve en negatieve zaken in de pijplijn en de lopende en afgeronde projecten besproken.’ Anton van Dam, salesmanager bij Féju Groep, haakt in: ‘Het creëert grotere betrokkenheid bij collega’s en het gaat verder dan alleen het resultaat voor Féju, het gaat om het resultaat voor de klant en klanttevredenheid.’
Serieuze lokale partij
Féju heeft de afgelopen maanden flink geinvesteerd in de organisatie, mede onder invloed van de markt. Anton: ‘Sinds eind vorig jaar zijn we live gegaan met een professionele RMM oplossing voor het Remote Monitoren & Managen van de IT omgevingen bij onze klanten.’ Recentelijk is groen licht gegeven voor het implementeren van de tweede fase van Microsoft Dynamics. Hierdoor houdt Féju meer controle en heeft het meer inzicht in het bedrijf, terwijl het ook de aandacht van de klanten vasthoudt. ‘Als automatiseringsen telecombedrijf moet je zelf investeren om de stap te zetten naar toekomstige ontwikkelingen. Het werk voor een ITconsultant verandert en hij hoeft niet altijd meer op locatie aanwezig te zijn. Toch maken we tijd en energie vrij om bij de klant te komen en profiteren tegelijkertijd van de slimme software. Op deze manier kunnen we meer klanten bedienen in een proactieve en adviserende rol. Ons klantenbestand is enorm gegroeid en die trend zet door. We hebben de IT buitendienst zelfs uitgebreid’, aldus een trotse Anton. Féju voert sterke merken en met Unify heeft Féju een hoge dealer status verworven in het zuiden van Nederland. De jarenlange ervaring in advisering en de kennis en kunde van de adviseurs versterken het vertrouwen van duurzame relaties. Albert: ‘Wanneer je gerenommeerde merken voert en ondersteunt met een 24uursservicedesk, hoef je een goed verhaal niet uit te leggen. Bedrijven hebben behoefte aan nieuwe technieken en kiezen voor een serieuze lokale partij die ze kennen.’
Niet lullen maar poetsen
‘Het is niet erg geld te verdienen, als de klant maar meer verdient’, lacht Pieter van Opbergen. Pieter is senior accountmanager Telecommunicatie en een persoonlijkheid met naamsbekendheid in de Nederlandse telecomindustrie. Pieter heeft een duidelijke aanpak: niet lullen maar poetsen. Hij vertelt: ‘De afgelopen jaren is de wereld van de telefonie 100% veranderd, maar het MKB heeft nagenoeg stilgestaan. Hoog tijd om wakker te worden dus!’ zegt Pieter enthousiast. Telecom is een cloudgerelateerde dienst geworden en 70% van de bedrijven gebruikt inmiddels een hosted platform. In de new style of business gaat alles per maand, wat aantrekkelijk is voor bedrijven. Pieter garandeert ondernemers op telecomgebied een besparing van 25 tot 30%. ‘En dan hoeven ze niet eens een nieuwe telefooncentrale aan te schaffen.’ Féju Telecommunicatie biedt bovendien een gratis scan van de telefoonnota. Pieter ziet in één
oogopslag wat de huidige situatie is en wat een klant tekort komt of zichzelf te kort doet. Hierna volgt een evaluatie en advies. ‘De klant wordt getriggerd om verder na te denken. Hierdoor ontstaat een winwinsituatie wat goed is voor de klant en voor Féju, als grootste telecombedrijf van de regio Tilburg’, besluit Pieter gedreven.
Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Kees Bennema