Tilburg Culinair: Soirée Culinaire met Guus Meeuwis

Tilburg Culinair viert een prachtig jubileum. Het gastronomische festival bestaat 25 jaar en dat wordt van 24 tot en met 27 september uitgebreid gevierd. Met geweldige acts, een fijne sfeeren vooral heel veel smaakvolle gerechten. ‘Zorgeloos genieten en ontmoeten, dat is waar dit evenement al sinds de oprichting om draait’, vertelt Dennis van Vliet, accountmanager bij de Van Mossel Groep en voorzitter van de sponsorcommissie. ‘En dit jaar pakken we groter uit dan ooit.’


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: Evenementen Businessevent Horeca Restaurant

Tilburg Culinair ontstond 25 jaar geleden vanuit een irritatie. Culinair recensent Ton de Zeeuw schreef destijds dat je met een boog om Tilburg heen moest lopen, omdat de stad op culinair gebied niets te bieden had. Dyon Beerens, general manager van Vos & Partners Wijnkopers, besloot het tegendeel te bewijzen. ‘Ik vond zijn mening achterhaald’, vertelt Beerens. ‘Ik wilde aan hem en aan heel Tilburg laten zien wat restaurateurs in de stad en directe omgeving op culinair gebied te bieden hebben.’

Samen lachen en dansen
Wat begon als een klein, sympathiek initiatief kreeg in de loop van de jaren steeds meer body. In 2009 onderging het culinaire festival een metamorfose in de vorm van een nieuw concept, een andere opstelling, modernere aankleding, meer licht en beter geluid. Sindsdien groeit het aantal bezoekers gestaag. Tegenwoordig weten duizenden mensen de weg naar ‘Culinair’ te vinden. Ook de jonge garde omarmt het festival. ‘Dat komt omdat we ons niet alleen op het culinaire aspect richten, maar ook op ontmoeten,’ gaat Dennis van Vliet verder. ‘Tilburg Culinair staat voor lekker eten en mooie wijnen. Maar het staat ook voor samenzijn. Dat kun je op allerlei manieren invullen. Samen eten. Samen genieten. Samen lachen. Samen dansen.’ 

Spetterend optreden
‘Vorig jaar was een top editie, maar dit jaar leggen we de lat opnieuw hoger. We dtreven ernaar om onze gasten te blijven verrassen.’ Dat begint al op de avond voor sponsoren waar het festival mee aftrapt. ‘Om ons 25jarige jubileum te vieren, organiseren we een spetterende Soirée Culinaire. Bovendien, en daar zijn we echt heel blij mee, mogen we onze gasten trakteren op een spetterend optreden van Guus Meeuwis.’ Deze Tilburger die eerder dit jaar zélf even een restaurant had aan de Piushaven, neemt zijn hele band mee en speelt een volledige show. Marc Meeuwis, percussionist in de band van zijn broer en lid van de PRcommissie van Tilburg Culinair: ‘Optreden voor eigen publiek vinden we al top. Dat we ook nog op Culinair staan, is helemaal mooi. Het bourgondische karakter van het evenement past goed bij ons.’ De Soirée Culinaire is bestemd voor spon soren en hun gasten. Ze genieten de hele avond van heerlijk eten en zorgvuldig geselecteerde wijnen. Meeuwis: ‘Onze gasten kunnen hun portemonnee thuis laten. We zorgen dat ze zorgeloos kunnen genieten.’ 

Willemsplein
Het team van Culinair kijkt met spanning uit naar de laatste week van september. Deze editie vindt zoals altijd plaats op het Willemsplein. Als gevolg van de herinrichting van het plein, moet Culinair naar alle waarschijnlijkheid op zoek naar een nieuwe locatie voor de editie van volgend jaar. Van Vliet gaat ‘zijn’ plein missen. ‘Als aan het begin van de avond de verlichting van het PaleisRaadhuis en de kerk aan gaan dan is de uitstraling helemaal fantastisch’, lacht hij. Het team heeft al een nieuwe locatie op het oog. Welke dat is, houden ze nog even geheim. ‘We hebben een uitgewerkt plan liggen voor die andere, spectaculaire locatie. Maar dat is voor later. Eerst gaan we van deze editie een geweldig feest maken.’

Bedrijvenmiddag
De tweede dag van Tilburgs gezelligste culinaire festival start met de Bedrijvenavond. Sponsoren kunnen hieraan met 50 gasten deelnemen. Deze middag is inmiddels uitverkocht. Sponsoren zijn op verschillende manieren zichtbaar tijdens het vierdaagse evenement. De LED walls die vorig jaar geïntroduceerd werden, keren terug met nog geavanceerdere technieken en meer mogelijkheden zoals spectaculaire, visuele effecten. Nieuw is een podium binnen de centrale bar. Marc Meeuwis: ‘Ook het grote podium zal er weer staan. Hierop verschijnen diverse surprise acts. We doen er alles aan om een feestelijke, culinaire sfeer te creëren.’ Buiten de reguliere sponsormogelijkheden, is er nog veel meer mogelijk. ‘We leveren graag maatwerk door extra opties bovenop onze standaard pakketten te leveren.’ Zo is het ook mogelijk om bovenop een sponsorpakket nog extra kaarten te bestellen voor de Soirée Culinaire. ‘Die kosten 120 euro per stuk en zijn exclusief verkrijgbaar voor sponsoren’, benadrukt hij. 

Voor iedereen 
Vrijdag 25 september vanaf 20.00 uur en de rest van het weekend is Tilburg Culinair geopend voor iedereen. Toegang is gratis, gerechten en drankjes koop je met het Tilburgse Troske. Deze munten zijn verkrijgbaar op het plein. ‘Ook dit jaar is ons culinaire gidsje een app. Binnenkort gaat deze de lucht in zodat iedereen zich alvast in kan lezen’, vertelt Dennis van Vliet. ‘Door geen papieren boekje meer uit te geven, is er minder afval en bovendien biedt de app meer exposure voor sponsors.’ De organisatie maakt zich op voor een mooie 25e editie. Marc Meeuwis: ‘Hoewel we een kwart eeuw bestaan, zijn we jonger, energieker en ambitieuzer dan ooit.’ Kijk op www.tilburgculinair.nl voor meer informatie over sponsormogelijkheden, de deelnemende restaurants én de gerechten die deze jubileumeditie geserveerd worden.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's