Bedrijfsverzekering Collectief: Ondernemers krijgen meer grip op verzuim

Een duurzaam hogere inzet van medewerkers tegen lagere kosten, kan dat? Bedrijfsverzekering Collectief, Zwanenberg Loonservice, arbodiensten en register case managers bewijzen samen dat het inderdaad mogelijk is. Binnenkort lanceren ze één loket waar ondernemers hun personeelszaken slim kunnen regelen. Zo krijgen ze meer grip op verzuim.


Uitgave: Maart-April 2015
Thema’s: Ondernemen Verzekeringen Zakelijke dienstverlening Verzuim

Bedrijfsverzekering Collectief is hét online platform van Lambert Becks waar ondernemers hun bedrijfsverzekeringen snel, simpel en voordelig kunnen regelen. Voor dit initiatief is enorm veel animo en dat geeft Lambert de kans om nu ook in te spelen op een andere behoefte van ondernemers: ‘Het is ons doel om ondernemers te ontzorgen op het gebied van personeel in het algemeen en verzuim in het bijzonder. De manier waarop we dit gaan invullen is uniek.’ Met het gezamenlijke initiatief laten het Collectief, de loonadministrateurs, arbodiensten en andere partners zien dat het anders kan. Sneller, beter en goedkoper. Lambert: ‘Eigenlijk is het heel simpel. We koppelen de verschillende diensten en systemen aan elkaar waardoor het voor de ondernemer gemakkelijker en voordeliger wordt, zonder in te leveren op kwaliteit. Bovendien kunnen we ze ook veel beter op maat adviseren en ondersteunen.’

Eén loket
Door de koppeling en de intensieve samenwerking kan een ondernemer snel via één loket een beroep doen op de verschillende specialisten. Lambert: ‘Het is als het ware een tafel waarbij je als ondernemer alleen maar aan hoeft te schuiven om advies te krijgen over alles wat te maken heeft met een optimale inzet van je mensen. Als ondernemers weten we allemaal hoe waardevol die menskracht is voor een organisatie en hoe kostbaar verzuim is. Op dit moment blijven nog veel kansen en mogelijkheden liggen, gewoon omdat je als ondernemer niet altijd beseft dat ze er zijn.’

Onderlinge afstemming
Achter het loket vindt de ondernemer een salarisadministrateur, arbodienstverleners, verzekeraars, bemiddelaars, register case managers, HR-specialisten, arbeidsjuristen en partners voor outplacement. Lambert: ‘Het voordeel van de gezamenlijke constructie is dat de ondernemer kan rekenen op een goede, onderlinge afstemming. Denk bijvoorbeeld aan het aanmelden van een nieuwe medewerker. Dat hoeft straks maar op één punt: bij de salarisadministrateur. Die geeft het vervolgens via de loonstrook automatisch door richting de arbodienst, de verzekeraar en de andere betrokken specialisten. Daar heeft een ondernemer dus geen omkijken meer naar.’

Lage verzekeringspremie
Via het nieuwe initiatief kunnen ondernemers ook een scherpe verzuimverzekering vinden en afsluiten. Lambert: ‘Dit zijn dure verzekeringen voor ondernemers en wij maken het mogelijk om alle aanbieders te vergelijken. Bovendien halen we de provisiekosten ervan af. Het enige dat overblijft is een vast bedrag voor de bemiddeling, maar het resultaat voor ondernemers is altijd dat ze een lagere verzekeringspremie vinden.’

Geen provisie meer
Bedrijfsverzekering Collectief werkt op dit moment zo al voor allerlei ondernemersverzekeringen. Lambert: ‘We halen de tussenpersoon er tussenuit zonder dat je er als ondernemer alleen voor staat. We hebben namelijk ook specialisten in huis die je verder helpen. Met écht onafhankelijk advies, want wij kennen geen verborgen provisieopslag. Provisie is een slechte drijfveer voor advies. In de praktijk komt het er al snel op neer dat je tussenpersoon je iets verkoopt wat hem het meest oplevert. Daar neem ik als ondernemer geen genoegen mee en ik kan me niet voorstellen dat andere ondernemers daar wel blij van worden.’

Ondernemersbelang
Lambert legt uit waarom het collectief start met een focus op verzuim: ‘Dit is voor veel ondernemers een lastig onderwerp, maar op verzekeringsgebied eenvoudiger. Het enige dat je moet doorgeven is dat een werknemer ziek is en vervolgens weer dat die beter is. Via onze site kan dat razendsnel. Een ander punt: je kunt zelf je risico bepalen. Voor sommige ondernemers is het interessanter om voor een langere periode eigen risico te kiezen en de premie zo te verlagen. Een verzekeringsagent heeft in zo’n geval een dubbel belang: een langere wachtperiode betekent lagere premie en lagere premie is minder provisie.’

Kritische bedrijfsanalyse
Ondernemers kunnen vertrouwen op gemak, kwaliteit en interessante besparingen. Daarbij gaat het volgens Lambert niet alleen om besparingen door scherpe premies: ‘We dragen ook bij aan een kostenreductie op personeelsniveau door een kritische bedrijfsanalyse. Onze register case manager werkt hierbij op basis van het principe no cure, no pay. Het is dus slim om deze specialist in sociale verzekeringen eens mee te laten kijken naar de mogelijkheden. Tijdens de bedrijfsanalyse kijkt de register case manager wat scherper kan, wat de tips zijn voor preventiemaatregelen en hoe je je verzuimbeleid kunt optimaliseren. Misschien een interessant voorbeeld: veel ondernemers weten niet dat een werknemer ooit een uitkering heeft gehad. Hier vergeten ze naar te vragen of ze vinden dat vervelend. Terwijl ze hier binnen een bepaalde periode wél korting voor kunnen krijgen. Zo iets achterhaalt een register case manager voor ze, met een forse premiekorting als gevolg.’

< Alle thema's