Onlangs werd ze door iemand van een vooraanstaande krant geïnterviewd, met erg persoonlijke vragen over, met name, haar uiterlijk. Kim Liebregts (39), country director Benelux van Tesla Motors, is ook een opvallende verschijning. ‘Maar het artikel ging wel erg in op mijn haar, kleding en beauty habits. Vreemd eigenlijk, denk ik dan. Je vraagt een man toch ook niet naar zijn haarimplantaten?’
Dakpannen
‘Er is veel aandacht vanuit de media. Daarin zijn we selectief. Ze noemen mij een powervrouw, maar ik hoef niet per se op de voorgrond. Ik draag wel graag uit waar wij voor staan. Tesla is een gedreven bedrijf met een missie. Alles staat in het teken van ons doel: het versnellen van de transitie naar een duurzame samenleving. De auto’s zijn daarvoor slechts een middel, geen doel. We zijn ookactief bezig met de productie van bijvoorbeeld zonnepanelen in de vorm van dakpannen.’
Geen geitenwollen sokken
‘Gedrevenheid en snappen waar onze bedrijfscultuur over gaat, is super belangrijk. We vragen veel van onze mensen. Als je daar niet met hart en ziel achter staat, hou je het hier niet vol. Er heerst geen nine-tofive mentaliteit en we hebben geen geitenwollen sokken. Tesla is innovatief, zit enorm in de lift. Om daar deel van uit te mogen maken, is ongelooflijk gaaf! Wanneer iemand, van hoog tot laag, een briljante inval heeft, mag hij Elon Musk persoonlijk mailen. Zo daagde Elon ooit het gehele personeel, toen 15.000 mensen, uit met een vraagstelling.’
Passie bij Renault
Kim werkte na een studie commerciële economie eerst jarenlang in het toerisme. ‘Toen ik een nieuwe passie zocht, vond ik die bij Renault. Ze zochten commerciële vrouwen om elektrische auto’s aan de man te brengen. Bij dit product draait het niet om keiharde verkoop, maar om voorlichting. Hoe laadt zo’n auto op, hoe rij je ermee? Er was toen nog veel weerstand tegen elektrische auto’s. Ik heb dat jaar, samen met de fleet manager, de meeste ZE’s (Zero Emission – auto’s zonder uitstoot van kwalijke stoffen - red.) van Nederland verkocht.’
Ik ben Bas
Kreeg Kim bij Renault een intensieve training, nadat ze in 2012 via LinkedIn was benaderd door Tesla en daar aan het werk ging, werd ze meteen in het diepe gegooid. ‘Ik kreeg een laptop, een telefoon en een hand van een collega die zei: ‘Ik ben Bas en ik heb geen tijd.’ Het werd de consument duidelijk wat, toen nog, 0% bijtelling betekende, inmiddels 4%, en Tesla ging als een speer. De eerste week had ik geen idee wat ik moest doen, de tweede week voelde ik mij als een vis in het water.’ Ze mocht zelf een team samenstellen en nam 35 mensen aan. ‘Toen de staf moest worden uitgebreid door de extreme groei van Tesla, kreeg ik per 1 februari 2014 officieel deze functie.’
Meegegroeid
‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dat moment niet mijn huidige niveau had aangekund. Maar beetje bij beetje is alles meer gestructureerd geworden. Ik ben met die ontwikkelingen meegegroeid. Ik geef leiding aan zeven verkooppunten in Nederland, geef voorlichting, bepaal onze sales strategie en beslis mee over de marketing strategie. Ik houd alle cijfers van alle mensen bij en stuur daarop. Maar let wel: onze mensen zijn er niet om hun manager te dienen. Het werkt hier juist andersom.’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema