
Dat komt later
Lekker doorgroeien, je eerste medewerker aanstellen. Heel spannend. En ja, de kosten nemen toe en daarmee ook de druk om te blijven gaan. Nog beter, nog meer, nog langer. Maar alles voor het ene doel: Een succesvol bedrijf opbouwen. Het geld? dat komt later wel! Zo zijn vele boomers (tussen de 50 en 70) ooit begonnen. Je kon lekker je ding doen. Zonder al teveel afleiding. Focussen op waar je goed in bent.
Eerste groeistuip
De keerzijde is dat als je tussen de, laten we zeggen, 15 tot 25 medewerkers in dienst hebt, je de boel moet gaan ‘organiseren’. Daar heb je mogelijk de eerste ondersteuning bij nodig en dan ga je indirecte kosten maken. Met het doel om gezond verder te groeien. Je eerste groeistuip. Velen zullen nog volgen. Uiteraard geheel afhankelijk van de business waarin je je begeeft. Als je nou nóg groter wordt, dan wordt het pas echt spannend. De overheid heeft je gevonden. Je moet je aan zoveel regels gaan houden dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je iemand in dienst moet nemen die de regels voor je gaat bijhouden. Vaak doet een boekhouder dit.
Bijna niet te doen
De laatste jaren komen er zoveel regels bij dat het bijna niet meer te doen is om succesvol te ondernemen. Als de overheid het aantal regels nou eens terug brengt, dan kunnen wij er ons aan blijven houden en kunnen we ons weer focussen op hetgeen waar we goed in zijn: ONDERNEMEN!