Willem II Tilburg: Als jij het niet doet, dan doe ik het

De afgelopen vier jaar was Tricorp hoofdsponsor van voetbalclub Willem II. Aan het eind van dit seizoen wordt de samenwerking omgezet naar een businesspartnership. Gertjan van Eck, directeur/eigenaar van Tricorp, blikt terug op de samenwerking.


Uitgave: Mei-Juni 2018
Thema’s: Sponsoring Sport en ontspanning

‘Als jij het niet doet, dan doe ik het, zei Gertjan van Eck vier jaar geleden tegen een potentiële nieuwe hoofdsponsor van de Tilburgse voetbalclub Willem II. Kort daarna voegde hij zelf de daad bij het woord en verbond zich voor meerdere jaren aan de Tricolores. Zijn bedrijf was op dat moment nog relatief klein en opereerde onder meerdere merknamen. Gertjan: ‘Tricorp zou de nieuwe naam worden. En om de naamsbekendheid te vergroten, was Willem II de ideale partner.’

Uitstraling
‘Het sponsorschap van Willem II heeft ons veel gebracht’, begint Gertjan zijn verhaal. ‘Zo verdubbelde de omzet en is de naam ‘Tricorp’ uitgegroeid van bedrijfsnaam tot een echte merknaam. Het sponsorschap heeft daar zeker aan bijgedragen. Het feit dat je hoofdsponsor bent van een eredivisieclub opent namelijk deuren die anders gesloten blijven. Daarnaast staat Willem II bekend als een nette club. En dat is - zeker als je landelijk opereert - goed voor onze uitstraling geweest.’

Leuke dingen doen
Met de samenwerking zette Tricorp in op het versterken van de zakelijke relaties: ‘Die skybox hebben we voor de klant, niet voor ons zelf. Een goede relatie met je klant bouw je op met uitstekende producten en dienstverlening maar ook met samen leuke dingen doen. Voetbal sluit daar goed bij aan, dergelijke informele contacten betalen zich altijd weer uit.’ Tricorp nodigt zowel tussenpersonen als eindklanten uit. Heel nuttig volgens Gertjan: ‘Klanten waarderen dat. Zij hebben een leuke middag of avond en wij krijgen nuttige marktinformatie uit de eerste hand.’

Invalidentribune
Berry van Gool, algemeen directeur van Willem II, benadrukt de goede samenwerking tussen Tricorp en Willem II: ‘Gertjan van Eck is maatschappelijk zeer betrokken. Zo zorgde hij er persoonlijk voor dat de invalidentribune overdekt werd. En stak hij onze stewards van top tot teen in uniforme bedrijfskleding. Goed voor de uitstraling van de club én de naamsbekendheid van Tricorp. Zo vormde onze samenwerking een win-winsituatie.’

tekst: Theo van Etten

< Alle thema's