DPD: Geloof in continuïteit en lange termijn

In de vitrine tegenover de bezoekersbank in het DPD kantoorgebouw, prijkt een voetbalshirt met de handtekeningen van alle Willem II-spelers. Het onderstreept de warme band tussen DPD Pakketservice en de Tilburgse voetbalclub. Een langetermijnrelatie die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en profijt.


Uitgave: Nov-Dec 2015
Thema’s: Pakketvervoer Samenwerking Sponsoring Sport en ontspanning Marketing

Een paar maanden geleden werd de samenwerking officieel hernieuwd. De komende seizoenen is DPD dus opnieuw shirtsponsor van de Tricolores. Dit voor de zesde keer op rij. En als het aan Director of Marketing & Sales Robert van Straaten ligt, gaat DPD voor de tien jaar. ‘Ik geloof in continuïteit en de lange termijn’, zegt hij stellig. ‘Wederzijds vertrouwen vormt de basis van elke relatie en bij DPD streven we naar langetermijnrelaties, zowel met onze klanten als onze partners,’ vult Michael van Ooijen, CEO DPD Nederland en Benelux, aan.

Krachtige marketing
Volgens Robert heeft het aangegane commitment alleen maar winnaars. ‘We hebben elkaar en de markt zoveel te bieden. Dat we shirtsponsor zijn vertaalt zich uiteraard in meer naamsbekendheid voor DPD. Elf man die negentig minuten lang een shirt met de naam van je bedrijf dragen kun je terecht zien als een krachtig marketinginstrument. In het kader van de recente introductie van ons nieuwe logo is het bovendien een prachtige manier om dat logo versneld onder de aandacht te brengen.’

Elkaar gunnen
‘Daarnaast stelt het sponsorschap ons in staat om nog meer aan relatiemarketing te doen. We kunnen onze klanten ontvangen in de beste businessroom van Nederland. Een paar jaar geleden won de DPD skybox de titel ‘beste skybox van Nederland’. Als Willem II een thuiswedstrijd speelt, inviteren wij onze relaties die afkomstig zijn uit de regio van de bezoekende club’, aldus Robert. Michael gaat verder: ‘We bieden hen in onze skybox een avond of middag waar ontspanning en zakendoen hand in hand gaan. Samen dineren, samen naar de wedstrijd kijken en gezamenlijk als dertiende man de wedstrijd evalueren, waarbij de relatie intensiveren toch de onderliggende gedachte blijft.’ Robert: ‘Als ik in contact kom met een interessant bedrijf, zal ik ook altijd proberen om er voor Willem II iets uit te halen. Andersom geldt dat ook. Wij doen zoveel mogelijk zaken met de sponsors van Willem II omdat we het elkaar gunnen. Verbinden en elkaar helpen is waar het uiteindelijk om gaat.’

Samen Europa in
Hebben de Tilburgse voetbalclub en de succesvolle logistieke dienstverlener nog meer gemeenschappelijk? Delen ze dezelfde ambitie? Dezelfde visie? Is er met andere woorden sprake van onderlinge herkenning? ‘Zeer zeker’, luidt Roberts antwoord. ‘We kijken allebei vooruit, zijn van de lange termijn en continuïteit en zijn allebei dienstverleners die toegevoegde waarde willen bieden aan de klant. En wat onze ambities betreft; ik zeg wel eens dat het mooi zou zijn als Willem II, net als DPD, ooit weer Europees zou gaan. Met de pragmatische en realistische visie van de club is de continuïteit van Willem II in elk geval gewaarborgd.’

Fris, modern en open
Eerder in het gesprek kwam het nieuwe logo van DPD al ter sprake. Robert: ‘Het proces om onze nationale en internationale dienstverlening te stroomlijnen en te harmoniseren, is al langer gaande. Er was te weinig consistentie tot nu toe. Meer eenduidigheid was nodig. De behoefte hieraan werd mede ingegeven door een toenemende customer centricity. De klant staat steeds meer centraal. Een B2B-klant heeft een ander verwachtingspatroon dan de B2Cklant. De verzender van het pakket heeft andere verwachtingen dan de ontvanger.
Om alles optimaal met elkaar te kunnen verbinden en alles perfect op elkaar af te stemmen, was een andere, meer internationale, uitstraling nodig.’

Kernwaarden
Om aan te geven hoe het nieuwe logo eruitziet, haalt Robert er het Willem II-shirt bij. ‘De dieprode gevulde kleur van het logo oogt opmerkelijk fris, modern en open. Het past bij deze tijd en heeft een uitstraling die perfect onze kernwaarden weergeeft: responsible, progressive, driven, transparant en connected. Responsible staat hierbij voor verantwoordelijkheid en respect; progressive voor de ambitie om voortdurend te verbeteren en te vernieuwen; driven voor de wil om de beste te zijn; transparant voor heldere communicatie met alle betrokkenen en connected voor het verbonden zijn met onze toekomst, partners, collega’s en behoeften.’ Michael beaamt dat deze rebranding een veel omvattend proces is dat meerdere jaren in beslag zal nemen. ‘Voertuigen, gebouwen; de nieuwe huisstijl moet in alle communicatie-uitingen worden doorgevoerd. Een ingreep die niet alleen tijd maar ook de nodige investeringen vraagt. De kost gaat echter voor de baat uit’, besluit hij.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's