Hoppenbrouwers Techniek: Ik gun mijn mensen uitdaging

Open, betrokken en ambitieus. Dat is Henny de Haas (53), directeur-eigenaar van Hoppenbrouwers Techniek. Altijd in beweging en op zoek naar verbinding. Medewerkers die de ambitie en capaciteiten hebben om hogerop te gaan, stimuleert hij. ‘Je moet mensen de ruimte geven om hun ambities waar te maken, anders werkt het niet en verlaten ze je bedrijf.’ Daarom biedt hij hen intern ontwikkelmogelijkheden met als ultieme stap het openen van een vestiging in het westen van de provincie.


Uitgave: Nov-Dec 2015
Thema’s: Techniek Personeel & Organisatie

Henny beschikt over het vermogen om complexe zaken eenvoudig te omschrijven. Dat gaat vaak gepaard met beeldende metaforen en een kwinkslag, want ook in dit interview vormt humor een rode draad. Aan het eind van het gesprek ben ik geneigd te denken dat een bedrijf uitbouwen naar 450 medewerkers met meerdere vestigingen helemaal niet zo
ingewikkeld is. Wat is zijn geheim? Vanuit welke visie opereert hij, welke strategische beslissingen neemt hij op welke momenten?

Bedrijfjes binnen het bedrijf
‘We bevinden ons in een transitie’, begint de directeur zijn relaas. Hiermee doelt hij onder andere op de overname van Sebregts Installatietechniek en Dak begin 2015. Met deze overname realiseerde hij een belangrijke doelstelling: werktuigbouwkunde (W) toevoegen aan de specialisatie elektrotechniek (E). ‘We zijn nu totaalleverancier voor E&W installaties, vandaar de naamswijziging van Hoppenbrouwers Elektrotechniek naar Hoppenbrouwers Techniek.’ Hij is van mening dat veel partijen W of E er een beetje bij doen. ‘Onze uitdaging is om top te zijn in beiden. Dat wil niet zeggen dat we ons werk nu niet goed genoeg doen, maar het kost tijd om op het niveau te komen dat we verlangen.’ Dit heeft te maken met het omvormen van E-teams naar E&W-teams. Teams binnen Hoppenbrouwers functioneren als bedrijfjes binnen het bedrijf, zijn zelfsturend en hebben een eigen financiële planning. ‘Deze manier van werken zorgt ervoor dat we ondanks onze grootte geen log instituut geworden zijn en daar ben ik trots op.’

Autonomie
Een andere doelstelling voor dit jaar was het openen van één of twee vestigingen, autonoom of door overname. ‘De gelegenheid om EVB in Deurne over te nemen, kwam dus op het juiste moment. We zijn daar nu een half jaar bezig, alles is op zijn plek gevallen en loopt.’ Henny de Haas is altijd op zoek naar uitdagingen. ‘Uitdagingen
houden me blij. En dat is iets wat ik mijn mensen ook gun. Eigen verantwoordelijkheid en autonomie over je eigen werk en keuzes vind ik erg belangrijk.’ Of meer vestigingen lastiger te managen zijn dan één? ‘Nee hoor, drie kinderen is toch ook makkelijker dan eentje?’ reageert de vader van maar liefst vier kinderen. ‘Ik heb mezelf en de organisatie erop voorbereid. We vormen een netwerkconcept, waarin lokaal leiderschap en lokaal DNA een prominente rol spelen. We blijven met elkaar verbonden,
ook vanuit meerdere vestigingen.’ 

Strategie 
De Haas en zijn mededirectieleden namen dit jaar nog een belangrijke, strategische beslissing. De vijf afdelingen voor diensten rond infra-, drink- en afvalwater, het cluster Water, kreeg een eigen directeur, Roel Hoosemans. Nu bestaat de directie
uit vier directeuren. De reden? ‘Met deze activiteit willen we een landelijke dekking opbouwen. Het geven van een gezicht aan een cluster helpt daarbij.’ Hier voegt hij nog aan toe dat alles er klaar voor was, de mensen, de omzet en ook de kersverse directeur zelf. Het openen van een extra vestiging in West-Brabant is een strategisch besluit waar de tijd en mensen rijp voor zijn. ‘Er werkt hier een enthousiast team met medewerkers die in West-Brabant wonen en klaar zijn voor de volgende stap,
die naar zelfstandigheid. Zij gaan hun ambitie waarmaken en dat faciliteer ik graag.’ 

Nieuwe dynamiek
De algemeen directeur van Hoppenbrouwers heeft een tomeloze ambitie. ‘Dat is logisch. Niemand wil toch zijn leven lang in de vierde klas van de havo blijven zitten? Natuurlijk is het hebben van meer vestigingen een uitdaging, maar dat is nu net het leuke eraan. Ik wil gewoon steeds een stapje verder. Voor mezelf en mijn medewerkers. Verandering brengt nieuwe dynamiek en dat vind ik prettig.’ Groei naar andere regio’s betekent ook meer open dagen, banen-dagen en andere wervingsevenementen. ‘Op 7 december is in onze vestiging in Udenhout weer een banenavond. Mensen kunnen ons pand bekijken en kennis met ons maken door middel van speeddates.’ Steeds in beweging zijn, zorgt ook voor een steile leercurve. ‘Natuurlijk leer ik zelf ook nog. Door te kijken, te luisteren, te sparren met collega’s binnen en buiten het bedrijf en door trial and error. Ik heb echt alle fouten gemaakt die je binnen een bedrijf kunt maken. De onjuiste mensen aangenomen, financiële fouten, verkeerde dingen gezegd tegen mensen. Fouten maken is pas erg als je er niets van leert.’ Vooral zijn mensenkennis en inlevingsvermogen nemen toe met de jaren. ‘Ik kan inmiddels
vrij goed inschatten of iemand een talent is en hoe teams werken. Ik heb geleerd om te voelen wat zich in een team afspeelt en als een team slecht presteert te zien waar het probleem zit.’ Het geheim van Henny de Haas: smeed verbindingen, bied uitdagingen en verlies vooral je gevoel voor humor niet.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's