DekoVerdivas: Partners in communicatie optimalisatie

Afgelopen zomer was het eindelijk zo ver. De samenwerking tussen Verdivas en Drukkerij Deko, twee welbekende namen binnen de grafische industrie, heeft geleid tot het samenvoegen van de bedrijven. Dit resulteerde in een nieuwe naam die toch bekend in de oren klinkt: DekoVerdivas. Het specialisme van zowel Deko als Verdivas is samengebracht in een nieuw betrokken pand aan de Posthoornstraat op industrieterrein Kraaiven in Tilburg. Regio Business nam een kijkje in een modern bedrijf vol kennis, creativiteit en mogelijkheden, dat helemaal klaar is voor de toekomst en garant staat voor een goed eindresultaat.


Uitgave: Sept-Okt 2009
Thema’s: Marketing en communicatie Grafische industrie

Op het moment van ons bezoek worden de laatste zaken geregeld die een verhuizing met zich meebrengt. In een hoek staat de inhoud van enkele verhuisdozen op een definitieve bestemming te wachten en terwijl we in comfortabel zitjes plaatsnemen, worden er door een koerier enkele prullenbakken bezorgd. Op dat moment worden we hartelijk ontvangen door Marloes de Kok, die ons voorgaat naar een ruim kantoor op de eerste etage. Jos Frijters zit al op ons te wachten.

100 jaar ervaring
We krijgen van beide directeuren een kijkje in de geschiedenis. 'Drukkerij Deko bestaat al meer dan 75 jaar', neemt Marloes het woord. 'De drukkerij is opgericht door mijn opa. Via mijn vader is het bedrijf uiteindelijk onder mijn hoede gekomen. Het begon allemaal met het maken van stencilwerk voor de kerk en de textielindustrie die in die tijd floreerde in Tilburg. Via offset zijn we steeds meer handelsdrukwerk gaan verzorgen. De laatste jaren hebben we ons helemaal gespecialiseerd in digitaal drukwerk.' Ook Verdivas blijkt een lange historie te kennen. 'We opereren sinds 2002 als Verdivas. In dat jaar werden drie bedrijven samengevoegd, waarvan er één stamt uit 1902', vertelt Jos.

                               Pagina 7 - Deko Verdivas

Aanvulling
Deko en Verdivas blijken al ver voor de samenvoeging een goede samenwerking te hebben: 'Een paar jaar geleden moest ik enkele knopen doorhakken', gaat Jos verder. 'Ons bedrijf bevond zich op drie verschillende locaties. Dit bracht uiteraard de nodige logistieke problemen met zich mee. Bovendien vroeg het onderhoud van de panden de nodige aandacht. Ik moest dus gaan investeren, maar vroeg me af of ik dit in de toenmalige panden wilde doen of dat ik moest verhuizen.' Gaandeweg dit traject kwamen Jos en Marloes met elkaar in contact. 'Al snel bleek dat we elkaar prima aanvullen', vertelt Marloes. 'We begonnen vanaf dat moment steeds meer werk aan elkaar uit te besteden. Omdat de hoeveelheid werk ongeveer evenredig was, konden we dit met gesloten beurs doen. Op deze manier waren we in staat onze klanten zo optimaal mogelijk te bedienen.' De samenwerking leidde uiteindelijk tot een samenvoeging. 'Op de nieuwjaarsborrel maakten we de samenvoeging en de daarmee gepaard gaande herorganisatie bekend. En een paar maanden later zitten we hier al in ons nieuwe pand!'

Inspelen op kansen
Jos Frijters benadrukt dat de samenvoeging niet zozeer is ingegeven door de huidige crisis, maar door ontwikkelingen op de markt. 'Er zijn de afgelopen jaren nogal wat ontwikkelingen geweest binnen de grafische branche. Er werd vanaf 2002 fors geïnvesteerd in drukkerijen in het voormalige Oostblok. Ook heeft het internet sinds 2005 een nog grotere vlucht gemaakt. Mede door deze ontwikkelingen loopt de markt behoorlijk terug. Daarnaast zien we dat drukapparatuur steeds makkelijker te bedienen is. Dit brengt met zich mee dat er steeds hogere eisen gesteld worden aan de drukbestanden. De input wordt steeds ingewikkelder. Deze gegevens geven niet alleen stof tot nadenken, maar ook de nodige kansen. Veel organisaties snijden in hun personeelsbestand en verleggen de druk richting hun leveranciers. Hier spelen we op in door zo efficiënt mogelijk te werken. Dit begint al met een eigen ordersysteem waarbij de klant op afstand in kan loggen.' Het systeem blijkt ontwikkeld door TOP10, een samenwerkingsverband van specialisten in de grafische of visuele media die onderscheidend en succesvol zijn binnen hun vakgebied. DekoVerdivas is één van de bedrijven die zich verenigd hebben in deze TOP10. 'We werken binnen DekoVerdivas met vier separate afdelingen: drukwerk, print, mail en logistiek. Alle digitale informatie die we binnen krijgen, wordt geïnventariseerd en voorzien van een label; ‘gecontroleerd en gereed voor verdere verwerking’. Vervolgens wordt alles, geheel druk- of printklaar, naar de juiste afdeling gestuurd. Dankzij deze efficiënte manier van werken zijn we in staat het voortraject aanzienlijk te verkorten en veel meer volume te draaien.' Deko-Verdivas heeft tevens flink geïnvesteerd in het milieu. Zo vinden alle computer-to-plate werkzaamheden tegenwoordig chemieloos plaats en wordt er gebruik gemaakt van biologische inkt zonder fossiele olie. De TOP10 is momenteel druk bezig met het creëren van een eigen label voor producten die het milieu zo min mogelijk belasten. 'We blijven onze klanten gewoon bedienen zoals zij dat gewend waren, hoor', vult Marloes aan. 'Iemand die gewend is zijn kopij aan de balie af te komen geven, helpen we met alle plezier. Je zou kunnen zeggen dat ons bedrijf uiterst modern is ingericht, maar dat we nog ‘ouderwetse’ waarden hanteren. We willen meer naar de klant toe en dat zullen ze gaan merken! Mede daarom hebben we niet gekozen voor een nieuwe naam, maar voor een samenvoeging van twee vertrouwde namen.'

< Alle thema's