Wim is verantwoordelijk voor inkoop en planning en het aanspreekpunt voor klanten. Broer Jack behartigt de financiën, personeelszaken, sales en marketing. Wim legt iedereen die in de winkel komt uit waar ze voor staan. ‘Dit leidt regelmatig tot leuke gesprekken met klanten’, vertelt hij. ‘Wij staan voor een hoogwaardige kwaliteit in producten, dienstverlening en fabricage’, vat Jack hun visie samen. Eerlijke handel waarbij alle marktpartijen een fair percentage krijgen en niemand wordt uitgebuit, is hier onlosmakelijk mee verbonden. Dit lezende denkt u wellicht: ‘hier staat toch iedereen achter?’ Helaas is dat niet zo; het strookt namelijk niet met het uitgangspunt van veel consumenten die vooral gaan voor de gunstigste prijs. Dat er om die prijs te realiseren geproduceerd wordt in landen waar de arbeidsomstandigheden vaak ronduit beroerd zijn, nemen veel mensen voor lief. ‘Wij balanceren constant tussen verkopen waar we achter staan en proberen in te kopen wat de klant tegen een leuke prijs aan kan schaffen’, schetst Jack.
Duurzame relaties
De twee interieurspecialisten verkopen vanuit Oisterwijk meubilair, vloeren, raambekleding
en accessoires die dichtbij - in West-Europa - geproduceerd worden. Ze bezoeken producenten om zelf te bekijken hoe eerlijk en duurzaam het eraan toe gaat. Het element duurzaam is ook terug te vinden in het personeelsbestand. Wim: ‘Van onze negen medewerkers zijn er twee al ongeveer 40 jaar in dienst en een aantal al meer dan 20 jaar, net als wijzelf. Met veel klanten hebben we ook een duurzame relatie, deze groep komt eens in de zoveel jaar terug voor een nieuw interieur of een nieuw element. Dat klanten terugkomen, is voor ons een teken dat we goed bezig zijn.’
Waar is het van gemaakt?
De laatste paar jaar leiden schandalen in de voeding- en kledingbranche ertoe dat mensen meer belang hechten aan de herkomst en het productieproces van producten. Jack: ‘Men wil weten wat er in voedsel zit. Wellicht gaat dit voor woninginrichting ook meer gelden.’ De broers zien meer veranderingen: service gaat weer een grotere rol spelen. Daar moet hun branche, die van interieurspeciaalzaken, meer op inspelen. Natuurlijk mag iedereen kopen waar en wat hij wil, maar Wim en Jack merken dat veel consumenten niet eens weten dat er ook nog interieurzaken zijn die wél service bieden. Die vrijblijvend bij mensen thuiskomen om een advies te geven en zaken op te meten bijvoorbeeld. ‘Speciaalzaken
zoals wij moeten zich hier beter mee profileren’, meent Wim. Zelf doen ze dat door een degelijke website te onderhouden en actief te zijn op Facebook en Twitter. Jack: ‘Mensen oriënteren zich online en zoeken via Google waar ze welke merken kunnen krijgen. Dus moet jouw website hierop ingericht zijn. Vervolgens maken we hier in de winkel graag een 3d-tekening om te bekijken wat het beste past.’
De laatste trends
De broers praten graag over hun visie, maar hun hart ligt vooral bij het inrichten van interieurs. Het assortiment in hun showroom is modern en een combinatie van bekende en kleinere, wat onbekendere merken. Jack: ‘Vloeren van PVC behoren tot de laatste trends. De dunne stroken zijn eenvoudig te verlijmen en hebben de uitstraling van een houten vloer. Echt prachtig en geschikt voor appartementen waarin je niet altijd hout of laminaat mag leggen.’ Wim merkt dat mensen weer meer durven en vaker van inrichting wisselen. ‘Een merk als Zuiver speelt daarop in met kleurrijke meubels. En wat vinden de heren zelf eigenlijk mooi? Wim reageert meteen: ‘De massiefhouten tafel waar we nu aan zitten.
Ik houd van de robuuste, natuurlijke uitstraling, alsof hij alles kan hebben.’ Jack
denkt even na en vertelt vooral te gaan voor gebruiksgemak. ‘Stof oogt warmer, maar een bankstel van leder gaat langer mee. Er voorzichtig mee zijn hoeft niet en reinigen is eenvoudig. Ik houd ook erg van vloerkleden, die zijn mooi om mee te werken. Je kunt er bijvoorbeeld een kleur uit het interieur in terug laten komen.’ Tot slot: hebben ze nog dromen met hun bedrijf? ‘We zijn zo bezig met onze klanten en met het bieden van service, dat onze dromen op de achtergrond zijn geraakt. In ieder geval blijven we hetzelfde
soort bedrijf.’ Zijn broer bevestigt: ‘Het openen van meerdere filialen is niets voor ons. Dat zit niet in onze natuur en past niet bij onze filosofie. Wij houden van persoonlijke service en van eerlijk en duurzaam ondernemen.’