Vijf jaar lang pendelde de Director Marketing & Sales tussen zijn woonplaats Amsterdam en het DPD kantoor in Best. Twee of drie nachten per week in een hotelkamer slapen was eerder regel dan uitzondering. Een jaar geleden maakte Robert de balans op. Het werd tijd voor een drastische keuze: overstappen naar een bedrijf dichter bij huis of verhuizen naar het Zuiden. Het werd het laatste... DPD en Den Bosch wonnen het ruimschoots van de hoofdstad.
Grootschalig fijnmazig
De logistieke sector werd vorig jaar hard getroffen en ook DPD werd geconfronteerd met afnemende volumes. Maar volgens Robert zien de eerste maanden van 2010 er buitengewoon veelbelovend uit. De crisis blijkt ook voor kansen te zorgen. 'Iedereen kan een pakketje van A naar B brengen maar slechts weinigen kunnen de extra features van DPD aanbieden. Door onze decentrale organisatie zitten wij letterlijk en figuurlijk dichtbij onze klanten. Daarnaast beschikken wij over een grootschalig fijnmazig netwerk; met als gevolg dat wat vandaag bij ons wordt aangeleverd, morgen binnen Nederland op de plaats van bestemming is. Voor buitenlandse bestemmingen ligt de doorlooptijd op één tot drie dagen. Ruim 60% van de pakketten die wij vervoeren, is bestemd voor Europa. Door de crisis zijn bedrijven meer gaan kiezen voor vervoer over de weg in plaats van door de lucht en Nederland fungeert daarbij als Europese Gateway. Dankzij het hechte internationale netwerk is DPD uitgegroeid tot een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa.'
Business-to-Consumer
De snel groeiende B-to-C-markt is een andere kans die zich aandient. Waar DPD zich in het verleden vooral op de zakelijke klant en ontvanger richtte, besteedt het bedrijf ook steeds meer aandacht aan de particuliere ontvanger. 'Steeds vaker gebruiken bedrijven naast hun reguliere verkoopkanalen webshops om goederen aan de spreekwoordelijke man te brengen. Deze eigentijdse manier van verkopen vergt een eigen vorm van logistieke dienstverlening; wij staan voor de uitdaging én de kans om bedrijven en hun particuliere ontvangers de juiste oplossing te bieden. Ook op deze markt willen wij een prominente rol gaan spelen', zegt Robert stellig.
DPD pakketshop
'Transparantie is daarbij van cruciaal belang. Met ons track & trace systeem kan de klant een levering op de voet volgen en met het pre-notifi cation systeem weet men wanneer de zending afgeleverd wordt. Meedenken met de klant is een basisvereiste voor klantgericht handelen. In dat kader zijn we bezig met het opzetten van DPD Pakketshops, shops in shops die een alternatief voor het postkantoor moeten bieden. Klanten die niet in de gelegenheid zijn om hun pakket zelf in ontvangst te nemen, kunnen bijvoorbeeld hun zending in de DPD Pakketshop laten bezorgen en later ophalen.' Om klanten optimaal van dienst te kunnen zijn moet je volgens Robert bovenal pragmatisch en innovatief zijn. 'Bij DPD blijven wij met beide benen op de grond staan en tegelijkertijd durven wij nieuwe paden in te slaan op basis van marktopportunities. Het gaat erom dat je de verwachtingen van de klant blijvend weet te overtreffen.'
Overzees
Dit innovatief denken manifesteert zich onder meer in DPD’s overweging om overzees vervoer te integreren in de bedrijfsactiviteiten. 'In juni ga ik naar Shangai', vertelt Robert. 'Het lijkt me een gezonde ontwikkeling als wij een grotere
rol gaan spelen in landen waar de goederen geproduceerd worden. Door te zorgen dat goederen via zeecontainers in Rotterdam gelost worden en vervolgens meteen ons netwerk ingaan, kunnen wij Nederlandse bedrijven een hoop kosten aan op- en overslag besparen. Bovendien zorgt het voor meer efficiency en kortere doorlooptijden. DPD kan een extra rol vervullen in de supply chain door overzees op wegvervoer af te stemmen. In Nederland alleen al vertrouwen meer dan 4000 klanten op ons. Logisch dat wij op onze beurt nadenken over hoe wij hen nog beter van dienst kunnen zijn. Tevreden klanten en mond-tot-mondreclame vormen immers de best denkbare reclame voor het bedrijf.'
Stad van jong en oud
Die uitspraak brengt ons bij Roberts overstap van Noord-Holland naar Brabant. 'Je functioneert nu eenmaal beter als je lekker in je vel zit en daarom ben ik ook naar Den Bosch verhuisd. Op korte afstand van Best, biedt deze stad veel cultuur en een bourgondische levensstijl. Bovendien lijkt het alsof jong en oud elkaar hier nog respecteren en oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar. Den Bosch is ook een toegankelijke stad; je integreert er gemakkelijk. Ik heb trouwens altijd al iets met Den Bosch gehad. Meer dan twintig jaar geleden werkte ik een tijdje voor het toenmalige Nashuatec (nu Ricoh) en toen al had ik de gewoonte om op vrijdagavond een biertje te pakken in de Bossche binnenstad. Eigenlijk kun je stellen dat de cirkel nu rond is', lacht Robert van Straaten.