Vlugo: Van inboedelhotel tot handymanservice

Het verhaal over de opa van Paul en Marc van den Elzen die 74 jaar geleden met een bakfiets het verhuisbedrijf Vlugo begon, kennen de meeste mensen in de regio wel. Minder bekend is dat de Bossche onderneming veel meer doet dan alleen maar ‘dozen schuiven’. Ook voor opslag en logistieke dienstverlening kunnen particulieren, bedrijven en overheidsinstellingen bij de broers aankloppen.


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Familiebedrijf Facilitaire dienstverlening Bedrijfshuisvesting Opslag & logistiek

In de vijftien jaar dat Paul en Marc aan het roer van het familiebedrijf staan, hebben ze
hun dienstverlening aanzienlijk verbreed. ‘Wij zijn continu op zoek naar waar we van
toegevoegde waarde voor onze klanten kunnen zijn. Verhuizen van A naar B kan
iedereen, maar een klant compleet ontzorgen niet’, vertelt Paul. Marc vervolgt: ‘We
hangen lampen op, demonteren kasten of patchen computers om. Daarvoor hebben
we speciale klusjesmannen en ICT-experts tot onze beschikking.’

Militaire operatie

Alles draait volgens Marc om een verhuizing zo geruisloos en efficiënt mogelijk te
laten verlopen. ‘Ieder uur dat medewerkers niet aan het werk zijn, kost een onderneming
geld. Daarom denken we graag met de klant mee om een zo strak mogelijke planning
te maken.’ Paul vertelt dat hij slechts één keer wakker heeft gelegen van een klus.
‘Vanuit ons samenwerkingsverband Mondial Movers kregen we de opdracht om de verhuizing van een grote zorginstelling te verzorgen. Het was belangrijk dat hun cliënten, die ernstig lichamelijk en verstandelijk gehandicapt zijn, daar zo min  mogelijk van mee zouden krijgen. Een geslaagde militaire operatie, die veel voldoening heeft gegeven.’

Dure meters

Vlugo beschikt niet alleen over een team van vakkundige verhuizers, maar ook over
33.000 kubieke meter opslag op de Rietvelden. Een deel daarvan wordt gebruikt
voor het Inboedelhotel, opslag voor persoonlijke goederen. Sinds kort wordt er ook
Facility Warehousing geboden. ‘Hiermee willen we inspelen op maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO). Door kantoormeubilair tijdelijk op te slaan wordt
hergebruik gestimuleerd. Dat is bijvoorbeeld handig voor bedrijven die tijdelijk
inkrimpen. Ook voor archiefopslag kan men bij Vlugo terecht. Paul illustreert: ‘Neem
een advocatenkantoor uit de binnenstad. Deze dure vierkante meters kunnen beter
gebruikt worden door medewerkers, dan gevuld zijn met archiefkasten. Door dossiers
bij ons onder te brengen wordt er de nodige ruimte bespaard. En als er een bepaald
document nodig is, scannen we dit in of verzenden we het per koerier. Marc: ‘Door
net dat stapje extra te zetten maken wij het verschil!’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's