‘Ik ben moreler geworden’, antwoordt hij op de vraag hoe hij als ondernemer is geëvolueerd. ‘Volgens het plaatje dat ik mezelf voorhield was ik inderdaad succesvol. Mijn bedrijf groeide exponentieel, ik had een gezin, reed in een blitse auto. Tegelijk voelde ik me nog nooit zo leeg. Met de hulp van een coach kreeg ik het perspectief weer helder. Ik zag in dat ik zonder kompas aan het rondrennen was. Dat glamour en ‘shine’ mijn drijfveren waren. Het is jonge ondernemers eigen. Ik besefte ook dat ik dat plaatje kon bijstellen. Toen ik dat daadwerkelijk deed, was ik vrij om mijn innerlijk kompas te volgen.’
Zelfinzicht
‘Ondernemers overschatten te vaak hun belang in het bedrijf. Vereenzelvigen zich te veel met hun bedrijf’, gaat Jan-Hein verder. ‘Ze genieten stiekem van de status die het hebben van een bedrijf hen verleent. Ze groeien, willen in alles de controle houden en vergeten onderweg iemand aan te stellen die hen in hun kracht laat. Ben je goed in projecten verkopen, kom dan achter je bureau vandaan en verkóóp projecten. Laat iemand anders op de winkel passen. Denk niet dat jij als baas het verschil maakt. Het verschil wordt gemaakt door de mensen in jouw bedrijf. Als je een bedrijf hebt met twintig medewerkers en je maakt als baas nog steeds het verschil, dan heb je een probleem.’
Schijnwerpers
In die filosofie past ook het waardevolle advies dat Jan-Hein ten tijde van zijn burnout kreeg van vader Jan (medeoprichter Schouten & Nelissen). ‘Hij raadde me aan goede mensen aan te trekken. Zorg dat je medewerkers beter zijn dan jijzelf en maak ze nog beter. Ik faciliteer het succes van mijn mensen. En als ze succes hebben, ga ik niet in hun schijnwerpers staan. Kortom, zorg dat niemand je mist als je er niet bent. De dingen moeten gewoon door kunnen gaan.’
Authentiek
‘Alle grote professionele debacles zijn te wijten aan managers die niet voor authenticiteit maar voor glorie gingen’, aldus Jan-Hein. ‘Kijk maar naar het Ahold-drama, het Fortis-drama. In de zakenwereld gaat het vaak om ‘wie buigt er voor wie’. Ik kom uit een gezin waar hart hebben voor je mensen en voor de dingen die je levert, vooropstond. Wees zo authentiek mogelijk in wat je doet. Als je opereert binnen een conformistische wereld en je bent zelf niet goed in conformeren, neem dan iemand aan die dit beter kan dan jijzelf. Misschien maak je wat minder winst, maar je houdt het wel langer vol.’
Lichtvoetigheid
Hoe moeilijk is het om authentiek te blijven in een sector die gekenmerkt wordt door snelheid en vluchtigheid? De digitale ontwikkelingen zijn immers nauwelijks bij te benen. ‘Ik vind juist dat onze branche authentieker is dan pakweg de bank- of verzekeringswereld’, antwoordt Jan-Hein. ‘Het is een sector met veel jonge mensen. Daardoor zijn er minder ingeslepen patronen. Er is minder conformisme. We proberen zo lichtvoetig mogelijk te blijven. Adaptief en wendbaar te zijn. Authenticiteit betekent ook dat ik binnen deze context mijn eigen positie ter discussie durf te stellen. Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik gezien mijn leeftijd nog wel de juiste man op de juiste plek ben. Ik denk het eigenlijk niet. Ik ben nog van een generatie die weet dat het internet er niet altijd is geweest. Misschien moet er een jonger iemand in de top van het bedrijf. Iemand die echt alles afweet van wat er op digitaal vlak gaande is. Als ik zeg ‘we moeten die kant op’, moet ik namelijk alles weten over de kant die we opgaan. Ik merk dat dit met ouder worden, minder het geval is. Authentiek zijn betekent ook jezelf relativeren’, besluit Jan-Hein.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema